Letní OT na víkend / malý kvíz

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Červenec 26 12:23:35 CEST 2014

Bingo!
  Ano, byl to strom, pravděpodobně topol osika.
  Nevěřili byste tomu. Bezvětří bylo prakticky absolutní. Větve stromu se ani
nehnuly. Ale přesto každý lístek na tom stromě vibroval, třásl se a kýval,
dotýkajíc se svých sousedů. Jeden takový dotyk by byl sotva slyšitelný
na nejbližší blízkost, ale statisíce dotyků vyvolaly zmiňovaný vysoce
homogenní statický šum.
  Četl jsem, že řapíky těch lístků jsou extrémně pružné a že stačí nejmenší
možný pohyb vzduchu, prakticky nepozorovatelný, a již se třesou. Možná dokonce
jde o pohyb vzduchu vyvolaný samotným dýcháním těch listů, když jich je tolik.
Stromy přece dýchají i v noci. Každopádně bych nevěřil, že něco podobného je
možné. Ten strom by se dal používat jako audiomaják - v té tiché noci byl
slyšet nejméně na 500m.
  A teď druhá otázka, už ne kvizová :-). Takový strom bych chtěl mít na své
zahradě. Kde se to shání ? V každém zahradnictví mají jabloně, hrušně, atd.,
ale kde vzít sazenici osiky ?
  Zdraví Pavel