Mereni tlaku MS5611

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Červenec 20 17:24:47 CEST 2014


Tak ja znova zopakuju ten kybl argumentu, ano?

Jednak v "dospelem" letectvi se GPS pouzivaji, ale vzhledem k presnosti 
(viz dale) se pouzivaji (resp. smeji pouzivat) pouze jako orientacni. 
Ono to, co ukazuje GPS, je pro pilota hezke divadlo, ale jinak uplne k 
nicemu. Ano, ukazuje polohu, takze se v neznamem terenu neztrati 
(pomerne usmevny argument, pilot musi vedet, kde je - a pokud leti nad 
morem bez orientacnich bodu, tak i potom ma systemu pro orientaci vic, 
ale malovani GPS puntiku na mape mu nic nebrani).

No a co nam rekne GPS dalsiho? Smer? OK, mame kompasy, radove presnejsi, 
nez vypocet podle drahy z poslednich X vterin. Rychlost? Hezke, pri 
pojizdeni na draze mozna zajimave, ale ve vzduchu mne zajima rychlost 
vuci vzduchu, nikoli vuci terenu - kdyz vam fouka do zad, mate vuci 
oklnimu vzduchu vyrazne nizsi rychlost, nez kdyz vam bude foukat celne - 
padova rychlost zavisi na proudeni vzduchu kolem kridel, nikoli na trom, 
jak rychle ubiha krajina dole. No a co vyska? Velmi usmevne. Zkuste si 
koupit nejaky lepsi GPS modul (na stole mi tu lezi ublox Neo6, to zase 
neni tak uplne zadne orezavatko), zajistete mu idealni vyhled (parapet 
okna, otoceneho na jih) a kochejte se daty.

Ze se vam bude poloha menit o plus minus dvacet metru? A ze se vam bude 
i vyska menit o plus minus dvacet metru? No a co podle toho chcete 
navigovat? Dospele letadlo v poslednich metrech? Tak na to uz jsou jine 
masinky, opet radove presnejsi. No a u modelu je vyska, kolisajici o 
plus minus dvacet metru dobra tak na zmateni soupere - ale jo, da se 
podle toho urcit, jestli jeste letam v legalni hladine (vetsinou 305 
metru nad terenem), nebo jestli uz se nekomu muzu priplest do cesty a 
nemam tam co delat - ale to je tak vsechno, co mi takhle "presne" 
zarizeni muze poskytnout...

A k te skokove zmeny rychlosti vetru a tlaku - i u baro vyskomeru se 
celkem bezne stava, ze - pri vynulovani vysky na startu - po pul hodine 
letu se da pristat v hladine -15 metru :) Prechod fronty (kdy se 
termicky leta nejlepe) se na barometru pozna skutecne skokove v radu 
jednotek minut (nebo spis desitek vterin), u takhle citlivych cidel lze 
poznat i prechod osamoceneho mraku nad hlavou...

Pavel Kutina


Dne 20.7.2014 17:04, Petr Labaj napsal(a):
> Ja vím, že GPS je v letectví sprosté slovo. Vždy se objeví kýbl argumentů,
> jak je GPS nepoužitelné, protože přece letadla létají podle vzdušné rychlosti
> a podle barovýšky, a ne podle nějakých absolutních hodnot. A pak spadne
> éro jenom proto, že mechanici nechali zalepené nebo zamrzly vstupy Pitotových
> (nebo Prandtlových, jak píšete) trubic. Přitom by tam stačilo mít GPS informaci
> jako dodatečnou, pomocnou, právě pro podobné případy a pro systém
> včasného varování, že s primárním měřením není něco v pořádku.
>
> Ale proč to píšu: nebylo by i pro Vaše nasazení použití GPS jednodušší? Případně
> kombinace Pitot/GPS tak, že pomocí Pitota by se mohla provést kalibrace GPS
> na aktuální podmínky (barotlak, rychlost větru). U modelu myslím nějaké skokové
> změny rychlosti větru a tlaku nehrozí, takže by ta rekalibrace asi nemusela být
> nijak častá.
>
> PL
>
> **********************************
>
> From: "Pavel Kutina" <hw na prelude.cz>
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Sent: Sunday, July 20, 2014 4:39 PM
> Subject: Re: Mereni tlaku MS5611
>
>
> Castecne spravne - vetsi ano (cca 3m rozpeti), motorovy jen castecne -
> motorizovany vetron (elektromotor). Vzhledem k tomu, ze se tato cidla
> pouzivaji pro vario vcelku casto, tak necekam naprostou nepouzitelnost. A ze
> mne krome varia a vysky zajima i rychlost (ktera pro letani neni az tak
> zasadni, tedy krome varovani pred padovou rychlosti), to uz je jen takova
> drobnustka. Pokud rychlost nebude, tak to holt cele rozbouram a necham jen
> vysku a vario (a to, jak a kdy vario keca, se stejne musi pilot naucit).
>
> Pavel Kutina
>
>
> ----- Original Message -----
> From: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Sent: Sunday, July 20, 2014 4:14 PM
> Subject: Re: Mereni tlaku MS5611
>
>
> Jestli to správně chápu, tak je to určeno pro nějaký větší model,
> přepodkládám, že motorový.
> Nezkusil jste náhodou jen tak ta čidla bez připojených hadiček
> dát někam na model (třeba jenom izolepou přilepit na křídlo)
> a zkusit nahodit motor (jen na zemi), co to udělá?
>
> Pokud je to takový skvělý mikrofon, tak to zřejmě bude v rumplujícím
> modelu ukazovat docela zábavné hodnoty.
>
> PL
>
> *******************************
>
> From: "Pavel Kutina" <hw na prelude.cz>
> To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Sent: Sunday, July 20, 2014 12:42 PM
> Subject: Re: Mereni tlaku MS5611
>
>
> Tak asi ano, zatim se snazim o miniaturizaci a minimalni zbytecne
> navysovani vahy, takze zavirat to cele do nejake komory je reseni pro
> trochu vetsi letavce.
>
> Jedna z variant, o ktere jsem uvazoval, byla udelat mrnavou krabicku (z
> kazde strany tak o milimetr vetsi, nez je to cidlo, na desce jakz takz
> misto je, z nejakeho tenkeho ABS by to melo jit vymodelovat) a tu
> prilepit k DPS. Pak jsem si rikal, ze by bylo vyrobne jednodussi to
> lepit primo na ten snimac, ale asi mate pravdu a k te puvodni myslence
> se vratim, nebudu prenaset mechanicke namahani primo na pouzdo.
>
> Diky.
>
> Pavel Kutina
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>


Další informace o konferenci Hw-list