Mereni tlaku MS5611

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Červenec 20 03:43:28 CEST 2014

Tak jak jsem ve vedlejsim vlakne tvrdil, jak mi to vsechno chodi, tak uz
je to konecne pravda :)

K Arduinu mam pres I2C pripojene dva senzory MEAS MS5611A1, obema
soucasne merim tlak a prepocitavam jej na vysku. Senzory lezi zatim
tesne vedle sebe a dychaji stejny vzduch. Docela mne prekvapilo, jak
jsou to mrchy rozdilne a jeste navic citlive uplne na vsechno.

Bez jakekoliv kompenzace mi cestuje namerena vyska klidne i pres metr (a
to mam povolenou nejvyssi presnost), nejak se mi nechce verit, ze by tak
kolisal atmosfericky tlak (resp. tak rychle, kolisa to i v ramci
vterin), spis bych to videl na nejake ruseni nebo sum.

Dve cidla ze stejne serie (alespon podle cisel na pouzdre) vzajemne
nesedi zruba o metr a pul. Kdyz jsem tam zavedl offset a prumerovani z
dvaceti mereni, vyrazne se to uklidnilo a ted mi vzajemne kolisaji o
plus minus deset centimetru, median je nekde kolem plus minus peti, to
jeste celkem jde za tech dvacet dolaru za kus... (mam konkretne tyhle
moduly:
http://www.goodluckbuy.com/ms5611-high-resolution-atmospheric-pressure-module-height-sensor-diy-3v-5v.html
, vyhoda je, ze je mozne je krmit jak ze 3V, tak z 5V, maji prevodnik i
na signalovych cestach a ne jen kybl odporu, jak byva u cinanu zvykem).

A ted to zajimavejsi:

Reaguje to uplne na vsechno. Jedno cidlo jsem zasunul do krabicky od
cigaret jako mirne odstineni od okolnich vlivu, druhe nechal koukat ven.
Diference mezi namerenou vyskou i absolutni hodnota vysky se menila v
zavislosti na:

- osvetleni, pri rozsviceni v mistnosti se menila diference mezi
zakrytym a nezakrytym cidlem,

- proudeni vzduchu v mistnosti (dal se poznat zapnuty/vypnuty vetrak s
oscilacemi, zvetsovala se diference mezi zakrytym a primo ofukovanym
cidlem - vzdalenost zhruba metr a pul),

- urovni hluku, stacilo polozit ruku na stolni desku a soupat s ni a uz
centimetry litaly (bezpecne slysela obe cidla, menila se absolutni vyska),

- teplote, teplotni kompenzace neni uplne dokonala a pri zahrati jednoho
cidla se vzajemna diference zvetsovala. Pri zahrati obou cidel soucasne
se menila absolutni vyska, ale diference se zvesovala jen nepodstatne.

Vsechno, co se podarilo prokazat, se vcelku dalo i ocekavat, cidla jsou
MEMS a tak maji krome rozumne ceny i nektere nectnosti, hlavne ta
mikrofonicnost mne prekvapila, necekal jsem to tak vyrazne.

Planovane nasazeni je na vyhodnoceni tlaku Prandtlovy (nespravne
Pitotovy) trubice a mereni rychlosit, vysky a rychlosti stoupani (viz
treba tady http://www.prutoky.cz/plyny/prandtlovy-trubice/), otazkou je,
jak to bude doopravdy chodit. Ve skutecnych trubicich se meri diference
tlaku fyzikalne, ale protoze to neni jednoduche realizovat v malem (tedy
tu rouru neni problem udelat, problem je to pak odmerit), chtel jsem
vyzkouset mereni tlaku v kazde casti elektronicky a rozdily pocitat.
Dalo by se sice pouzit diferencialni cidlo, ale co je na trhu se mi zda
jednak hodne velke, jednak nehezky drahe a jednak prilis analogove
(alespon ja nevim o zadnem digitalnim diferencialnim s rozumnymi rozmery).

Takze jeste budu bastlit na pouzda privodni trubicky, to bude taky moc
fajn, ale predpokladam, ze epoxid zvladne ledacos :) Kazdopadne to bude
jeste vesele, ale zatim to vypada slibne.

Pavel Kutina

P.S.: Na Arduino jsem si presto nezvykl a jeste porad ho nemam rad :)