Proudova zatez pro testovani zdroju

Neděle Červenec 13 14:39:09 CEST 2014

Ono záleží, co od té zátěže chcete. Pokud nevadí že běží impulzně, je
nějaký tranzistor + odpor nejjednodušší řešení. Dělal jsem poněkud větší
zátěže, převážně pro 1,2V pro vybíjení NiCd článku, ale i pro 6V (5
článků). Pro měření baterek to nemohlo být impulzní. Nějaké fotky jsou tady
http://piknymburk.cz/vyb6000.html
U těch nejstarších zátěží byl samotný MOSFET bez odporu. Do 80A jeden
tranzistor + chladič, do 400A 4 moduly paralelně. Tranzistor měl
dostatečný odpor na to, aby v případě ulítlé regulace proud nepřelez na
nebezpečnou hodnotu a něco neodešlo. Tyhle zátěže chodí už od roku 93 a
pokud někdo nepřipojil článek obráceně a neodešla substrátová dioda,
tranzistory přežily všechno.
Pak jsme začali používat kombunaci MOSFET + odpor. Tranzistorů tam bylo
více menších (TO220), v sérii "SMD" odpory (cínovaný Fe plech). Řízení
lineární a posunuté tak, že pokud se jeden tranzistor téměř otevře,
začíná se otvírat další. Převážná většina výkonu je pak na odporech. Čím
větší proud, tím bylo tranzistorů víc a větší část tepla byla na
odporech. Největší zátěž 6V 2400A je složená z nerezových svařovacích
drátů, je to pájené stříbrem. Po spoustě let provozu jsou dráty
prověšené a pokroucené, ale funguje to :-)

Anděl