Otáčky motoru

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Neděle Leden 12 10:54:21 CET 2014

Zdravím,

> Máte pravdu, u B4 není hysterezní motor, je asynchronní, protože B4 není
> magnetofon.

No, dnes už to asi říci lze, ale v době, kdy Tesla uvedla na trh B43,
myslím, že nic lepšího u nás (alespoň z domácí produkce) nebylo a smrtelník
jen těžko ušetřil na Revoxe z Tuzexu - a myslím, že tam ani nebyly, tam se
daly občas koupit Sony nebo Grundig, ale Revox by tu stál více než škodovka
a asi by ho nikdo nekoupil :-).

> [...]
> "Your assurance against wow and flutter, now or later, is the huge Papst
> Hysteresis - Synchronous capstan motor with external rotor directly coupled
> to a dynamically balanced flywheel by means of a special anti-vibration
> rubber disc."
> http://www.reeltoreel.de/worldwide/G36.htm
>
> Mimochodem s šíleností typu B4 jsem si rovněž užil taky  kolem 18, kdy jsem
> jej přestavěl na stereo a předělal na něm mechaniku na tlačítkovou z B444
> Lux. Jeho prudkou inovaci B400 mám ještě (v původním stavu) někde v garáži.

Já na B400 začínal, ale pak jsem upgradoval na tu B43 - přeci jen 19 je zase
už o něčem jiném, ikdyž nekřesťanský žrout pásků :-). Já zase udělal jiný
zajímavý expermient s tímto strojem - vyvedl jsem z FM rádia stereosignál
před dekodérem a deemfází a nahrál (na 19). Při přehrávání jsem jej nacpal
do stereodekodéru. A kontrolka Stereo se rozsvítila a stereoefekt byl patrný,
ikdyž nevýrazný (nahrál jsem si stereotest). Takže elektronika mgf byla
při správném seřízení předmagnetizace nahrávat i poměrně vysoko nad 20 kHz,
protože jinak by se třeba díky přítomnosti pilotního signálu (který mi to
nahrávalo i na devítku) sice rozsvítila ta kontrolka, ale stereo by tam
nebylo... Pro praktické použití to ale nebylo, byl tam dost šum a projevovaly
se nepříjemně drop-outy, takže dekodér občas ztratil sync a to "stereo" mělo
výpadky.
  Více než asynchronní motor mi vadila dvouhlavá konstrukce - přidat ještě
jednu hlavu by ten stroj zase tak neprodražilo a hodně by získal - není nad
odposlech "za páskem" při nahrávání, jdou lépe trikové záznamy (echo) atd...
Bohužel ta pásková dráha byla tak nevhodně konstruovaná, že amatérsky tam
ta hlava přidat nešla, leda že by člověk obětoval mazačku a nahrával jen na
předem smazané pásky... I o tom jsem uvažoval, ale nakonec nerealizoval.

Zdraví Pavel