Re: Otáčky motoru

AZe aze na seznam.cz
Neděle Leden 12 08:57:17 CET 2014

Máte pravdu, u B4 není hysterezní motor, je asynchronní, protože B4 není
magnetofon. Soudruzi asi někde udělali chybu. Hysterezní motory byly možná
ještě u starších Sonetů, ale na 100% jsou u elektronkových  Revoxů řady 36:
"Your assurance against wow and flutter, now or later, is the huge Papst
Hysteresis - Synchronous capstan motor with external rotor directly coupled
to a dynamically balanced flywheel by means of a special anti-vibration
rubber disc."
http://www.reeltoreel.de/worldwide/G36.htm

Mimochodem s šíleností typu B4 jsem si rovněž užil taky  kolem 18, kdy jsem
jej přestavěl na stereo a předělal na něm mechaniku na tlačítkovou z B444
Lux. Jeho prudkou inovaci B400 mám ještě (v původním stavu) někde v garáži.
aze

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol na sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, January 12, 2014 9:08 AM
Subject: Re: Otáčky motoru

Zdravím,
  dovoluji si bohužel oponovat :-). Magnetofonů řady B4 mám cca 8 a dovoluji
se považovat za relativně znalého této řady, první kousek jsem dostal v cca
15 letech, teď je mi přes 50 a napracoval jsem se s nimi dost :-).
  Mám pro to celkem pádné tvrzení. Pokud sledujeme chod tohoto motoru při
zářivkovém nebo jiném osvětlení, které alespoň mírně poblikává v rytmu sítě,
zřetelně lze pozorovat stroboskopický jev, kdy se ramena vnějšího rotoru
zdánlivě pomalu pohybují. Pokud by se jednalo o synchronní chod, ramena by
musela stát. K tomuto jevu dojde i tehdy, pokud není nasazen plochý pás,
převádějící energii z motoru do mechaniky mgf - tedy motor má to nejmenší
možné zatížení, které může existovat, jen své vnitřní tření. I v tomto
případě
lze pozorovat skluz. Věřím, že Saša jistě najde nějaké vhodné osvětlovací
těleso, se kterým bude moci zopakovat tento experiment a dle rychlosti
zdánlivého pohybu si dokonce snadno odvodí skutečné otáčky motoru :-).
  Zdraví Pavel