Bezduvodne zasekavani CNC v pravem uhlu [Re: rezani hliniku laserem]

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Středa Leden 8 23:51:37 CET 2014

Domnívám se, že by mohlo jít o případ funkce tzv. přesného rohování. V
případě, že je tato funkce zapnutá, CNC stroj zastavuje v rohu na nulu
a potom se rozjíždí. Je-li funkce vypnutá nebo je roh nahrazen
sebemenším obloukem, zpomaluje se jen natolik, aby dráhu aproximoval v
rámci nastavené dovolené chyby (a oblouk se nahradí křivkou [mám pocit
že] pátého stupně tak, aby se zrychlení a derivace zrychlení vešly do
mechanických limitů stroje).

Tyhle systémy nebývají elektromechanicky poddimenzované a u drahého
značkového stroje jako je Trumatic bych to považoval za prakticky
vyloučené. Z odfláknutí algoritmů bych je taky nevinil, protože to
nikdo neřeší, to se prostě koupí hotové a vyzkoušené pohony Siemens,
Yaskawa apod., k tomu hotový a vyzkoušený řídicí systém Siemens,
Heidenhein, Fanuc apod., spojí se to dohromady a musí to fungovat :-)

Ovšem programátor má k ruce řadu možností jak to pokazit. Kromě
přesného rohování může třeba volit i míru přesnosti dráhy, která je
též v protikladu k rychlosti (v případě složitých tvarů vygenerovaných
formou množství krátkých úseček) a co vím, tak by se jejím nastavením
zrovna tyhle přejezdy daly "vyrobit".

Aleš Procháska