Velikost soucastek v RF technice?

balu@home balu na k-net.fr
Středa Leden 8 09:09:15 CET 2014

vypocitajte si aku impedanciu ma 1000pH pri 1 GHz a porovnajte si to s
hodnotami kapacity co chcete mat na doske :-) Rezonancia nastane uz u
20pF kondenzatora. U nizsich hodnot to nebude kondenzator ako si
prajete, ale nejaka impedancia medzi kondenzatorom a cievkou. Netreba to
podcenovat.

Hodnota Q je dolezita hlavne u filtrov. Niektore typy pre svoju cinnost
vyzaduju vysoku hodnotu Q, ine su necitlive na hodnotu Q. Vseobecne
plati, ze pokial ocakavate ostre prechody v charakteristike, tak treba
pouzit prvky s vyssou hodnotou Q. 7 je skoro odpor, 50 je uz slusne, ale
nie je to z kazdej drogerie. Dolezita je hodnota Q okolo pracovnych
frekvencii kde sa nieco "deje". Ak tam mate 50 (alebo 35) okolo 900MHz a
vlastna rezonancia je daleko tak je to uz celkom pouzitelne.

Ak chcete vidiet presny dopad na vas obvod najlepsie je si dany obvod
odsimulovat s pozadovanymi "idealnymi" indukcnostami a s vasimi
konkretnymi. Filtre sa casto navrhuju s tym ze sa Q uz berie do uvahy,
takze paradoxne cievka s nekonecnym Q nemusi fungovat lepsie ako cievka
s danym Q. Chvilu sa pohrajte a ziskate predstavu ako konkretne
parametre vplyvaju na obvod. Napriklad Nuh_er_tz Fil_ter So_lu_ti_ons je
velmi pekny program.

b.