Bezduvodne zasekavani CNC v pravem uhlu [Re: rezani hliniku laserem]

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Leden 7 18:21:08 CET 2014

V textu.

From: "RV>" <vicek.radek na cpost.cz>

Dne 7.1.2014 1:14, Petr Labaj napsal(a):
> [...]

RV> nich nemuze byt z principu vic nez 1/4 kroku
RV>
RV>uzavrena smycka u serv vam garantuje JEN to, ze se vam nestane to, ze
RV>ztratite krok/polohu jako u krokace - nerika nic o tom s jakou presnosti
RV>se kopiruje pozadovana draha - servozesilovac je normalni PID regulator
RV>takze pokud se kouknete na ruzne grafy ustaleni regulacni smycky
RV>zjistite, ze ty prekmity tam z principu vzdy jsou (na rozdil od
RV>krokovych motoru) - servodriver jen hlida, ze nedoslo k prekroceni
RV>nejake maximalni odchylky a pokud ano tak celou masinu stopne

No tady bych si dovolil trochu nesouhlasit. Netvrdim, ze se nedaji udelat
spatna serva, ktera budou mit treba tak male rozliseni enkoderu/resolveru,
ze se budou velmi obtizne ridit a budou treba i z principu nepresna. Ale
u dobreho serva s rozumne navrzenym rizenim si myslim, ze je presnost
a vykon celeho pohonu nekde jinde, nez kde jsou krokace.

Ale krokace s primym odmerovanim muzou byt taky fajn. Uz mam pravitka
pro svou malou frezku, tak az ji budu moct zastavit (viz posledni odstavec)
a budu mit chvili casu, tak chci sparit prave krokace a prime odmerovani.

*****************

> [...]
> zvednou radius vic, nez je nezbytne treba.

RV>problem amateru je ten, ze nemaji predstavu o tom, co lze a co ne a jak
RV>takova vyroba funguje a co lze od daneho stroje cekat
RV>
RV>pokud nekdo zada do vyroby paleni laserem do hliniku a povazuje to za
RV>finalni obrobeni tak je to usmevne... spravne by mely byt vsechny
RV>pracovni plochy vypaleny s pridavkem a nasledne obrobeny na presny
RV>rozmer s pozadovanou toleranci a kvalitou povrchu
RV>
RV>x lidi nechape proc kdyz si v CADy namaluje kapsu do materialu s ostryma
RV>vnitrnima uhlama, ze to z toho CNCcka vypadne nejak jinak...

Chapu to z Vasi odpovedi tak, ze slovo "amater" je zde brano jako synonymum
slova "pitomec" ;-) Bylo by pak zajimave zjistit, co je vlastne opakem amatera.
Profesional? V jakem oboru? Ale to jen pro odlehceni.

Kazdopadne bych vsechny amatery tak smahem neodsuzoval. Zvlast kdyz
nevime, k cemu maji ty vypalky slouzit. Laser bezne reze se zarucenou presnosti
+- 0.1mm. A to pro velmi-velmi mnoho dilu muze byt klidne dostacujici finalni
presnost i dostacujici kvalita povrchu. Jiste ne vsude, ale to ne-pitomec vetsinou
dokaze posoudit sam.

*****************

> Kazdopadne ja kdyz budu neco zadavat (jsem ve fazi, kdyz uz to mam
> domluvene a chystam podklady), tak tam, kde to nebrani funkci, udelam
> radiusy velke. A kde je budu chtit opravdu male, tak na to zvlast upozornim
> v pruvodnim dopise.

RV>no vy byste mel do vyroby predavat spravne vystup z CAMu a nebo vystup z
RV>CADu a zaplatit cloveka co provede konverzi pomoci CAMu na Gkody pro
RV>masinu - k tomu ale byste mu mel specifikovat veskere tolerance,
RV>pridavky, povrchy - bez toho nelze vyrobit

Nevim, proc bych do toho mel motat CAM?
Samozrejme se muzu mylit, bude to moje prvni paleni. Ale stravil jsem s tim
technologem, co pripravuje vyrobu, docela dost casu, dobre jsme si pokecali.
A pro me z toho vyplynulo, ze optimalni je poslat mu vykresy v DXF, idelalne
co vypalek, to jeden vykres. A k tomu jen specifikaci materialu a pripadne
nejake speciality, jako napr. ze zrovna u tohoto rohu zalezi na radiusu.

Prosel jsem s nim kompletni proces pripravy vyroby. Otevrel v jednom okne
to DXF, mysi to pretahl do druheho okna, kde mel virtualni plochu predstavujici
plat plechu, tam to bud umistil rucne nebo jeste nechal porovnat automaticky.
Barevne mu to oznacilo problemy (neuzavrene obrysy, problematicke radiusy),
tak ty rucne pomerne elegantne opravil a jednim kliknutim to poslal do ridiciho
systemu, ktery je v hale u stroje (je to vsechno v siti). Cela akce byla maximalne
jednotky minut (a to mi to u toho jeste popisoval co a proc dela).

Byl jsem pak podivat i jak to probiha u stroje. Ve fronte mu tam staly pozadavky,
u kazdeho byl specifikovan rozmer a typ materialu. Borec plech hodil na stul
a zmackl cudlik, za desitky sekund az minuty mu to piplo, ze je zakazka hotova.
Nadhera.

*****************

RV>pisete ze se tesite na svoje CNCcko - ono je to takove
RV>dvojsecne...hromada jednorazovych veci vam bude na CNCcku trvat mnohem
RV>dele nez kdybyste tocil klickama - hlavne kvuli priprave samotne vyroby
RV>- navic vetsinou je treba to vyzkouset vetsinou bokem treba do dreva,
RV>zvlast kdyz jde o nejakej drazsi material

To jsem napsal blbe. Ja sve CNCcecko (zatim malicke a levne) mam. Ja se tesim
na zvladnuti technologie vypalovani laserem. Pod pojmem "zvladnuti technologie"
zahrnuji nejen se naucit predavat spravne podklady, ale hlavne a zejmena to,
ze jsem nasel nekoho, kdo mi to bude za rozumnych podminek palit ;-)
Prave od bezproblemove moznosti vypalovani laserem si slibuji velke rozsireni
moznosti konstruovat dalsi projekty, protoze zatim mam s (relativne) presnym
obrabenim ocele velke problemy, tak to vsechno delam z hliniku nebo dokonce
preklizky ci plastu.

Jinak kdyz jsme u toho CNC: poridil jsem si velmi levne cinskou frezku rady 3040z.
Musel jsem u ni predelat elektroniku, ta puvodni mela zasadni konstrukcni chyby.
Je to samozrejme strojek, nad kterym kazdy profesional ohrne nos. Ale ja mam
rad levne hracky a silne jsem se do ni zamiloval. Vzal jsem ted pro ni zakazku, ktera
by evidentne prislusela uplne jine kategorii stroje (resp. presvedcil jsem svagra,
aby vzal zakazku kterou chtel odmitnout, a delam mu ji ja). No a tak chudinka moje
mala frezka od 26. 12. 2013 frezuje 24 hodin denne, nebyla od te doby vypnuta.
Kazdych cca 8 hodin je par minut prestavka na vymenu obrobku a frezy. Jsem
zvedavy, jestli to ten maly stojecek vydrzi (jsem zhruba ve 1/4 prace). Cena zakazky
nekolikanasobne prevysuje cenu toho stroje.
Rozhodne na nauceni-se a na veci z mekkych materialu to povazuju za skvelou
hracku.

PL