Trochu OT - CO2 a fyzika

Kuba Jan honza.kuba na gmail.com
Sobota Leden 4 22:31:46 CET 2014

No mě ve zmíněné diskusi zaujalo tohle vysvětlení:
Tak koukám, že diskuse už utichla. Nu, tak Vám řeknu, jak to tedy je.
Stručně - máte pravdu skoro všichni, ale zárověň nikdo Smile

Oxid uhličitý je zvláštní látka. Zejména jeho fázové přechody jsou dosti
zajímavé (za některých TD podmínek). Někdo tvrdil, že nad poměrně běžnou
teplotou nemůže existovat CO2 jako kapalina - tzv. nad trojným bodem. A
ten člověk měl pravdu, kapalina tak být nemůže.
Někdo tvrdil, ža to ve flašce "šplouchá" a že v ní cítí pohyb a tudíž
plyn tam být nemůže. I ten člověk měl pravdu (vysvětlím dále), plyn by
měl moc malou hustotu, aby byl ve lahvi nějak cítit - taky by se tam
nevešel, jak tu bylo jednoduchým výpočtem dokázáno.

Takže odpovědí je tzv. superkritický stav. V té láhvi je plyn
(termodynamicky). Ovšem plyn, který má hustotu, která je velmi blízká
hustotě kapaliny (dá se to těžko představit, ale existují i podmínky,
kdy je plyn výrazně hustší než kapalina).
Fázový přechod kapalina-plyn je za těchto podmínek nezřetelný. Nemá
nějaký zvláštní entalpický efekt, nazývá se kritická opalescence.

Pokud nestudujete chemii/fyzikální chemii, tak věřím, že se k podobným
věcem nedostanete, ale je to zajímavé , že ?
Asi na tom něco bude, dle výše uvedeného je to tedy plyn s hustotou
blízkosti kapaliny  :-)