Soumrakovy spinac

Čtvrtek Leden 2 11:40:11 CET 2014

Mám noční orientační světýlko s vestavěným soumrakovým spínačem, které ale
svítí většinou i ve dne. Může za to jednak mechanická konstrukce, kdy
fotoodpor je tak utopený v krytu, že na něj dopadá málo světla, druhak
umístění v zásuvce na šikmé stěně (podkrovní byt), takže se kouká do země
pod úhlem asi 45 stupňů. Napadlo mě ho rozdělat, obkreslit zapojení a pak
nějak poladit, tj. upravit citlivost na světlo, aby se rozsvítilo opravdu a
nesvítilo to zbytečně i ve dne. Zapojení je v příloze.

Kvízová otázka: k čemu slouží odpor R7 (1M)? Co se stane, když ho odpojíme?

Bonusová otázka: jak upravit zapojení, aby se rozsvítilo, až když je tma?

Dále se nabízí otázka, jestli má smysl zapojení nějak upravovat, když
spotřeba světýlka je malá, lidlmetr mi neukáže žádný výkon, proud ukáže asi
30mA, což by odpovídalo těm 7W, co je na tom napsané, ale cos fi je podle
lidlmetru asi 0,15 a navíc je to napájené přes kondenzátor v sérii, takže
to bere zrovna tu energii, kterou by elektroměr neměl změřit. Doufám.

Pavel Kadečka.