RE: Magnetická brzda

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Sobota Únor 22 18:33:32 CET 2014

Další argument pro třecí brzdu je, že tramvaje jezdí na ss napětí (bačkory jsou dokonce napájené z akumulátorů). Vzhledem k tomu, že bačkory se používají až při malých rychlostech, v případě funkčnosti pomocí vířivých proudů by jejich účinnost se zmenšující se rychlostí vůči kolejnici prudce klesala.
Proto to možná funguje u vlaků napájených střídavinou.

Jakub Šerých

P.S. V Praze se podle klepnutí bačkorama ve stanici snadno pozná, že se vyměnili řidiči (mají povinnost si při přebírání vozu jejich funkčnost ověřit).

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Alexandra Svobodová
Sent: Saturday, February 22, 2014 5:27 PM
To: HW-news
Subject: OT: Magnetická brzda

Dobré odpoledne,

    dostala jsem se do menšího sporu s jedním člověkem a myslím si, že ze mne dělá blbce. Ale pro jistotu se zeptám i zde chytřejších

    Ten člověk mi tvrdí, že magnetické brzdy tramvají a některých vlaků nepracují na principu toho, že se brzdný trámec prostě přisaje ke kolejnici, čímž vznikne značné tření a vozidlo tak rychle zastaví, ale na tom, že magnety budí v kolejnici vířivé proudy, ty pak budí další magnetické pole a působení obou magnetických polí na sebe se vozidlo zastaví.

    Teoreticky má určitě pravdu, takto se brzdit dá, ale jak by musel být veliký proud v cívkách, aby tímto způsobem dokázaly zastavit pohybující se vozidlo vážící třeba 500 tun? Navíc mezi cívkami a kolejnici by měla být nějaká vzduchová mezera... A stačí k vybuzení vířivých proudů stačí i jen pohyb magnetu buzeného stejnosměrným proudem?

    Nejde mi o exaktní výpočty, ale tak o rámcovou představu.

    Saša Svobodová