OT: Magnetická brzda

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Únor 22 18:23:55 CET 2014


Zdravim,
  ano, mas pravdu, Balu. Otazka byla zrejme polozena nestastne, je tam 
"magneticke brzdy tramvaji a nekteryh vlaku"... A v tom je asi zakopany
pes.
  Domnivam se, ze u tramvaji se takrka vzdy bude jednat o brzdu treci, konec
koncu tramvaji jezdim prakticky denne a jejich ucinky znam velmi dobre. 
Obecne tramvaj, jak uz tu bylo receno, jiz je indukcni brzdou vybavena
prostrednictvim motoru (ikdyz tam nejde o virive proudy, ale o paleni energie
vyrobene provozovanim motoru v generatorovem rezimu) a tato tzv. kolejnicova
brzda se pouziva zejmena pri nizsich rychlostech - tusim, ze nad urcitou
rychlost je dokonce blokovana, protoze muze zpusobit vazne problemy vcetne
vytrzeni kolejnice. 
  U vlaku bych naopak spise ocekaval pouziti brzdy bezkontaktni - preci jen
vlaky obecne jezdi rychleji, kdy ma tato brzda vyssi ucinnost, lze ji 
instalovat na vice mist a patrne nebude mit ani pri vysoke rychlosti fatalni
dopad na kolejove teleso.
  Zdravi Pavel

> Sasa tvrdi ze existuje len brzda, ktora sa prisaje. Ta pracuje mechanicky 
> na principe trenia. Ten pan tvrdi ze existuje brzda, ktora sa neprisaje 
> budi virive (ake je tam i?) prudy. Pracuje elektromagneticky.
> Neviem uplne presne co je predmetom sporu, ci sa brzda musi dotykat 
> kolajnice, alebo ci existuje aj bezkontaktna :-)
> Sasa, aka je presne otazka? :-)
>
>
> On 22/02/2014 18:03, Pavel Troller wrote:
>> Zdravím
>>    tohle není ono.
>>    Píšou tam, že i "linear eddy current brake... does not touch the rail"...
>> To u klasické české tramvajové "bačkory" není pravda. Aktivace bačkor je
>> provázena jasně slyšitelným hlasitým cvaknutím či klapnutím, jak se bačkora
>> ke kolejnici "přitulí" a dále pak syčivým, někdy hvízdavým zvukem, jak se
>> o ni dále tře. I statická zkoušta těchto brzd, prováděná vždy před jízdou
>> na konečné, je výborně slyšet. Domnívám se tedy, že ačkoliv existují vířivé
>> brzdy, podobné těmto, v našem případě to nejsou ony.
>>    Zdraví Pavel
>>
>>> asi mate pravdu obidvaja :-)
>>> http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current_brake
>>>
>>>
>>>
>>> On 22/02/2014 17:26, Alexandra Svobodová wrote:
>>>> Dobré odpoledne,
>>>>
>>>>       dostala jsem se do menšího sporu s jedním člověkem a myslím si, že
>>>> ze mne dělá blbce. Ale pro jistotu se zeptám i zde chytřejších
>>>>
>>>>       Ten člověk mi tvrdí, že magnetické brzdy tramvají a některých vlaků
>>>> nepracují na principu toho, že se brzdný trámec prostě přisaje ke
>>>> kolejnici, čímž vznikne značné tření a vozidlo tak rychle zastaví, ale
>>>> na tom, že magnety budí v kolejnici vířivé proudy, ty pak budí další
>>>> magnetické pole a působení obou magnetických polí na sebe se vozidlo
>>>> zastaví.
>>>>
>>>>       Teoreticky má určitě pravdu, takto se brzdit dá, ale jak by musel
>>>> být veliký proud v cívkách, aby tímto způsobem dokázaly zastavit
>>>> pohybující se vozidlo vážící třeba 500 tun? Navíc mezi cívkami a
>>>> kolejnici by měla být nějaká vzduchová mezera... A stačí k vybuzení
>>>> vířivých proudů stačí i jen pohyb magnetu buzeného stejnosměrným proudem?
>>>>
>>>>       Nejde mi o exaktní výpočty, ale tak o rámcovou představu.
>>>>
>>>>       Saša Svobodová


Další informace o konferenci Hw-list