Re: Stará zařízení a nové normy

Úterý Únor 18 07:18:31 CET 2014

> -Na ZŠ (90. léta) jsme se učili v dílnách jak si doma vyměnit zásuvku,
vypínač, zkuste napsat na elektrika.cz že nejste elektrikář a chcete si
vyměnit zásuvku, uvidíte co se tam seběhne, možná bude i lynč.

Když to umíte, tak si můžete vyměnit co chcete. Potíž je, že spousta lidí
to prostě neumí, ale myslí si, že na tom nic není. Takže si zbastlí
prodlužku z nějaké dvojlinky, že tam nemá připojený PE vodič ho nezajímá,
protože to přece funguje... taky jsem viděl jednoho důchodce, jak se v
koupelně holí el. strojkem, ale opět měl svoji na koleně dělanou prodlužku
z dvojlinky (což u strojku nevadí) jejíž konec měl položený v umyvadle...
musím uznat, že neumřel na úraz elektrickým proudem, ale na nějaké ty
nemoci stáří (cukrovka, srdce, rakovina, bylo mu přes osmdesát).

Stejný důchodce měl v bytě ty kouzelné keramické pojistky se šroubovacím
pouzdrem, vlákno v pojistkách dávno nahrazeno nějakým drátem a ta objímka
rozlámaná na kusy a omotaná průhlednou lepící páskou (nebyla to ani
elektrikářská izolačka).

Pak se divte, když se nějaký amatér zeptá, jak se mění zásuvka, že to na
elektrika.cz schytá, když nedovede ani pojmenovat dráty v kabelu (L, N, PE)
nebo netuší, kolik jich tam vlastně má být...

> -Je psáno v normách, že prodlužovací přívod musí být nerozebiratelný =
230/400V prodlužku si doma nesmíte vyrobit, protože zalitou koncovku doma
neuděláte (challenge accepted?).

Na to stačí trochu lepidla ;)

Pavel Kadečka.