Re: Stará zařízení a nové normy

Pátek Únor 14 09:22:54 CET 2014

Položme si otázky:

1) Funguje to? Lidi v tom paneláku bydlí 40 let a na loučích a ohništi
určitě nepřežívali ;)
2) Je to bezpečné? Pokud tam není nějaká jiná bota, tak ano, je. Akorát tam
nejde použít proudový chránič, ale to je obvykle potřeba jenom v koupelně a
ta se při rekonstrukci jádra natáhne třivodičově.

Když člověk koupí byt, stojí před otázkou, co s ním a jak moc se do toho
pustit. Natahat nové dráty může, pokud má na to peníze, čas a chuť. Pokud
se mu jednoho nedostává (a často se nedostává ničeho), tak to udělá v rámci
svých možností.

Například já jsem v jednom bytě obešel všechny zásuvky a přepojil aby to
odpovídalo aspoň normě, podle které ten barák měli postavit. Tj. aby fáze
byla vždy na stejné straně a kolík připojený. Což není samozřejmost a co si
nezkontroluju nebo nezapojím sám, tomu nevěřím.

V druhém bytě jsem vyházel všechny zásuvky a dal nové, čímž jsem získal
více zásuvek (všude jsem dal dvojzásuvky) a navíc jsem vybral typ s
clonkami, takže mi tam děti nemohly strkat hřebíky, aspoň ne tak jednoduše.
Taky jsem všude, kde jsem se hrabal, dal pérové svorky, tj. teď je to
hlíníkový drát - pérová svorka - měďený drát - zásuvka (vypínač). Vím, že
se doporučuje do pérové svorky pro hliník nějaká vazelína, ale tu jsem
neměl a chodí to i bez ní a doufám že dlouho chodit bude. (Asi líp než
šroubové svorky, kde se ten spoj šroub . hliník povolí, pak se vypálí a pak
to má zajímavé efekty, jako že bliká zásuvka, protože to v ní jiskří nebo
bliká celý byt, protože to jiskří ve spoji na chodbě...)

Samozřejmě, někdy se člověk nevyhne tomu, aby měl v jedné místnosti
zapojené některé zásuvky TN-C a některé TN-S. Typicky místnosti, které
sousedí s koupelnou, resp. s rekonstruovaným jádrem. U mě to byla kuchyň.

P.K.