Kurvítka nonplusultra

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Únor 13 11:46:12 CET 2014

Zdravím,
  tak to sem taky napíšu... Mám velmi špatné zkušenosti s "yellow"
disky, konkrétně modelem WD1003FBYX . Odešly mi dohromady již 4,
a to jeden ihned po koupi (nabíhaly vadné sektory, běžel dohromady asi
3 hodiny) a ostatní vždy za zcela specifických podmínek, popsaných níže.
  Disky provozuji v NASu Seagate Black Armor. Doufám, že to ten Seagate
neodpaluje záměrně, když zjistí, že to je konkurence :-).
  Bylo třeba NAS vypnout. Použil jsem proto korektní shutdownovací
sekvenci. Po cca 12 hodinách měl být NAS opět zapnut. Jeden disk však
nenajel. Po zapnutí napájení dělal pouze tiché bzzzz... bzzzz... asi
8x a pak už vzdal cokoliv. Tedy se ani neroztočil. Usoudil jsem, že asi
zatuhlo ložisko a že není schopen to natočit. Disk jsem vyjmul, vzal
do dlaně a citlivě s ním otáčel kolem osy rotace ploten tam a zpátky
tak, aby setrvačná síla ploten vůči tělu disku s nimi pohnula.
Po několikerém "zacvičení" jsem uslyšel jemné cvaknutí, jako by se
cosi mechanicky odtrhlo, a otáčení pak šlo již lehčeji, jakoby s menší
setrvačností. Usoudil jsem, že plotny se již uvolnily a proto jsem disk
zkusil opět zapnout. Nemýlil jsem se - disk se bez potíží roztočil. Pak
ale už jen nešťastně klepal hlavami a po chvíli zase zastavil.
  A tato situace se opakovala prakticky po KAŽDÉM vypnutí NASu od té
doby, pokud byl proveden korektním shutdownem - zajímavé na tom navíc
bylo, že odešel vždy disk v 1. šachtě zleva. Nejkratší doba vypnutí byla
i třeba jen 30 minut. Celkem šlo o 2 další vypnutí.
  Jednou byl NAS vypnut odpojením napájení - došel proud a shutdown
nestihl být vykonán. A vida - disky přežily! RAID bylo sice nutno
rekonstruovat díky nekorektnímu shutdownu, ale fyzicky bez potíží.
  Co soudíte o této závadě ? Můj laický názor je, že ten disk nebyl
správně zaparkován před vypnutím a hlavy se po zastavení přitiskly ke
plotnám, s nimiž se po chvíli svařily zastudena (jde o extrémně hladké
plochy, dovedu si představit, že ty materiály se nějak dokážou prolnout,
pokud jsou k sobě přitlačovány alespoň určitou silou). Tím znemožnily
opětné roztočení ploten. Já jsem svým "cvičením" hlavy "utrhl" od
ploten, ale bohužel tím došlo k jejich zničení - tipuji, že už v momentě
toho svaření byly odepsané a nic lepšího s tím už udělat nešlo...

Zdraví Pavel