Hrátky s 3f elektroměrem :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Prosinec 20 21:57:30 CET 2014

Zdravím,
  volně navazuji na vlákno, které tu nedávno běželo.
  Již nějaký ten měsíc tu mám na stole jen tak "nadivoko" zapojený malý 3f
elektroměr Schrack MGDIZ065-Z. Zatím jsem ho provozoval jen na jednu fázi.
Nevadilo mu to - prostě na displeji svítilo jen L1, ale běžel a měřil, co
měl.
  Dnes jsem rozhodl si s ním pohrát více a zapojil jsem ho "třífázově", ovšem
tak, že jsem jím protáhl jednu a tu samou fázi sériově 3x :-). A vida, funguje
to!
  Elektroměr nečuje žádnou zradu: svítí L1L2L3 a indikuje prakticky přesně
3x takový odběr, což jsem předpokládal. Je mu tedy úplně putýnka, že sdružená
napětí se jaksi nekonají a počítá opět správně.
  Tento elektroměr je hezká hračka - má tlačítko, které se dá stisknout, a to
pak lze volit, co bude displej ukazovat. Umí měřit napětí všech fází a proud
jimi, jakož i individuální aktuální příkony v nich. Chybí mi jen cos fi, což
sice měřit taky musí, ale ukázat neumí.
  A to mne zaujalo: Napětí všech fází indikuje velmi podobná - ona poslední
číslice (desetiny V) se u všech tří mění, ale průměr je stejný. Ale proud v L2
indikuje výrazně vyšší než v L1 a L3 - při malých proudech je to až dvojnásobek
(když ostatní ukazují 0.02A ukazuje 0.04), při vyšších proudech rozdíl klesá,
ale je tam stále zřetelný. Co je ale nejzajímavější, individuální příkony
jsou ve všech 3 fázích opět stejné! Čekal bych, že u L2 bude tedy cca
dvojnásobný, ale není! Vysvětluji si to tím, že ten údaj o proudu je zřejmě
"surový" údaj z nějakého převodníku, zatímco výpočet příkonu podléhá kalibraci
(přístroj je dokonce úředně ověřený, třídy 1, mám na něj papír :-) ) a tam je
to tedy zřejmě softwarově kompenzováno. Takže asi na ty pomocné údaje U/I se
nedá úplně spoléhat, zatímco příkon a tedy i naakumulovaný výkon bude měřit
docela přesně. A díky ztrojnásobení citlivosti teď mám docela citlivé měření
i v rozsahu USB nabíječky - např. vidím, že samotná prakticky nebere - proudy
přeškrtnuté, příkon přeškrtnutý, impulsní LED trvale svítí, zatímco s jedním
telefonem si bere 6.2W, s druhým 5.7W s třetím 4.5W (po vydělení třemi). Vidím
vzrůst spotřeby při rozsvícení displeje atd. A jako třešničku na dortu lze
aktivovat "testovací mód", který se vyznačuje tím, že se posune zobrazení
o 2 des. místa doleva, takže indikuje na 4 des. místa - tj. rozlišení desetin
watthodiny. Též užitečné pro měření malých spotřebičů.
  Zdraví Pavel