podruzny elektromer

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Prosinec 15 19:45:45 CET 2014

Ani není potřeba se koukat do starého elektroměru. Stačí se zamyslet nad
tím, jak by se to asi dělalo, kdybe se mělo měřit přes sdružené napětí.
Základní problém je, že U je pak mezi dvěma fázemi, ale I je proud jednou
fází. Jako nejméně divný způsob výpočtu mi následně přijde nejprve sružená U
přepočíst na fázová, pak pro každou fázi zvlášť počítat P a nakonec sečíst:-
)

PH

Od: Pavel Troller <patrol na sinus.cz>
"pánové, já bych použil hlavu.
Viděli jste někdy klasický indukční (kotoučový) elektroměr ?
Ten třífázový (pro čtyřvodičovou soustavu) má 3 indkuční systémy.
Každý má napěťovou cívku na své fázi a snímá proud touto fází.
Tyto 3 systémy jsou rozmístěny na celkem 2 kotoučích, protože na
jeden by se nevešly.
Z konstrukce jasně vyplývá, že ty systémy se vzájemně neovlivňují -
někdo by snad mohl tvrdit, že se mohou ovlivňovat přes vířivé proudy
v jednom kotouči, ale rozhodně ne tehdy, pokud jeden z nich je na
druhém kotouči.
Točivý moment, vzniklý součtem všech tří systémů, je integrován
počítadlem a ještě je tam brzda řešená permanentním magnetem na jednom
z kotoučů, kterou se to celé kalibruje.
Domnívám se, že na tomto elektromechanickém principu je jasně vidět,
že jsou to vlastně 3 jednofázové elektroměry na společné hřídeli.
Tedy tomu musí odpovídat i digitální provedení s tím, že v případě
použití individuálních 1f elektroměrů si uděláte součet kalkulačkou.