hromosvod - bylo kalkulator vedeni

Pondělí Prosinec 15 16:00:57 CET 2014

Pár set voltů? Buďme trochu v obraze...
Uzemění hromosvodu bude mít třeba 10 Ohmů (může mít max. 15). Při 50 KA
bleskového proudu (někdy se počítá až 100) tam máte 500 KV. Bude tam
sice méně, protože výbojem v zemi okolo uzemňovacích tyčí se zvětší
jejich efektivní průměr a odpor klesne. Ale zase tam máte úbytek na
indukčnosti svodu. Proto když umisťujete něco do ochranného prostoru
hromosvodu, mělo by to od něj být minimálně 0,5 až 1 metr v závislosti
na délce (a tedy indukčnosti) svodu.
Proto považuji za rozumné, co dnes norma doporučuje. Aby hromosvod měl
svoje uzemění a aby vytvořil ochranný prostor. V ochranném prostoru si
pak všechno zemním na PE, i když z hlediska VF ne tak úplně. Pro skříňku
s anténníma zesilovačema (na baráku z venku) mám vyvedený základový
zemnič a je to na druhé straně baráku, než hlavní rozvaděč. Takže
elektrika je dovedená až k místu se skříňkou, tam je další přepěťovka
mezi L a PE a mezi PE a N. Za tím pokračuje dál k televizi a do pracovny
k počítačům.
Anděl