OT na sobotu: Sůl do kuchyně se sníženým obsahem sodíku ?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Sobota Prosinec 13 19:47:40 CET 2014

Zdravím,

> Maryša nastrouhala Vávrovi do kafe sirky, tedy patrně právě KClO3.
> Předpokládám, že dotyčná babička neměla sebevražedné sklony, takže chyba
> bude asi v názvosloví.
> Kalium chloratum KCl je správně lékárensky kalii chloridum, KCl03 je kalium
> chloricum, lékárensky kalii chloras.

Ano, koukám, že to tak skutečně je.
Já jsem vyšel (mylně) z angličtiny, kde

KCl   = Potassium Chloride
KClO3 = Potassium Chlorate

Nu, musím říci, že ten Emil Votoček, či kdo to hlavní měrou přispěl ke tvorbě
českého chemického názvosloví, byl skutečně hlavička a že právem je to naše
(minimálně anorganické) považováno za nejdokonalejší na světě. Už vůbec nechápu
rozdíl mezi "obecnou" (nebo jakou to je) latinou a lékárenskou, jak to tam může
být OBRÁCENĚ - tj. zaměněné a a i...

KCl   = Kalium chloratum = Kalii chloridum
KClO3 = Kalium chloricum = Kalii chloras

To fakt je zralé na to někoho docela fest otrávit díky nesprávné latině. Když
se k tomu vezme ještě typický doktorský rukopis :-) ...

Ale internet Vám dává plně za pravdu...

> Prase se v tom vyznej, při dnešní úrovni vzdělání bych se docela bál něco
> jako KCl kupovat a to i v lékárně. Taky bych mohl přinést přípravek na
> hubení plevele. I když to EU už zakázala prodávat jako prekurzor výbušnin.

Jj, Travex... Sice to byl NaClO3 + NaCl v nestabilním poměru, ale i s tím se
daly dělat věci :-)... Zvlášť když si jeden uměl z toho KClO3 udělat (stačilo
do nasyceného roztoku Travexu za vydatného chlazení sypat KOH a protože KClO3
je ve studené vodě mnohem méně rozpustný než ostatní produkty reakce (hlavně
NaCl a NaOH), vykrystalizoval a to stačilo pak přefiltrovat, promýt studenou
vodou :-).

> Nedávno jsem si kupoval v místní lékárně vitamín C. Měli tam i takový ten,
> co se prodává i v globalizátoru. Levný, vysoký obsah kyseliny askorbové,
> ale už tam nepsali, zda jde o D či L formu. Lékárnice odpověděla, že do
> toho stejně asi dávají racemát. Co byste taky chtěli za ty prachy.

No jasně. Při té syntéze vznikne racemát a kdo by se s tím pak separoval.
Holt si dáte 2x tolik, D formu tělo zahodí, ale neuškodí mu, a L zužitkuje..

Zdraví Pavel