Mierny [OT] Elektronkovy zosilnovac

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Středa Prosinec 3 18:22:48 CET 2014

Zdravím,
  podle mne je nutné rozdělovat prvky reprodukčního řetězce dle jejich umístění v něm...
  - Prvky záznamové: Pokud korekce, tak jedině k potlačení závad vstupního signálu - síťový brum, pilotní signál 19 kHz při záznamu z rádia atd...
  - Prvky reprodukční (myšleno jako magnetofon, gramofon atd.) - pokud korekce, tak jedině kompenzující fyzické vlastnosti snímače (např. RIAA u magnetodynamické přenosky atd.)
  - Prvky pro získávání živého signálu a jeho zpracování (mikrofonní zesilovače, mixpulty atd.) - zde asi čím více různých korekcí, tím lépe, protože zde zvukový mistr může a měl by odvést maximum práce pro dosažení optimálního zvuku vznikající nahrávky a je to marné, třeba lidský zpěv bez alespoň maličkého "přibarvení" nezní na většině nahrávek moc dobře.
  - Prvky výstupní (koncové a sluchátkové zesilovače atd.): Zde by korekce být měly, a to k jedinému účelu - ke kompenzaci fyzických vlastností výstupních prvků (beden, sluchátek)... Když zapojíte za jeden PA bedny typu A a pak typu B, zjistíte, že každé hrají jinak. Dost podstatně jinak. Které z nich hrají "správně" ? Nemám na mysli studiové monitory v ceně od 50k výše. Mám na mysli to, co si smrtelník může pořídit domů. Zjistíte, že u jednoho typu je prostě málo výšek. Každý vám řekne, že mají tupý, nevýrazný zvuk. No tak od toho je na PA kroutík, kterým jim pomůžeme. Naopak jiné bedny mají nedostatek basů - přidáme (ovšem tak, aby nám bedna neplivala membránu do xichtu, u některých to prostě ani nejde) a můžeme i zde tento nedostatek vyrovnat. Už jsem viděl i bedny, na kterých byl špatně navržený basreflex a ty stále duněly jak tamtam. Zde by se uplatnil i dobrý ekvalizér, kterým by se potlačila rezonanční frekvence (v praxi jsme to pak vyřešili nacpáním hadru do horny toho basreflexu, zvuku to dost výrazně pomohlo :-) ).
  Čili to, že na Nagře nebyly korekce, je naprosto logické. Mám tu 4 Revoxy a taky nejsou ani na jednom z nich - na jednom nejsou dokonce ani indikátory vybuzení a regulátory úrovně, neboť je kalibrovaný na záznam i reprodukci přesně normalizovaného signálu z mixpultu a tedy nic z toho nepotřebuje.
  Zdraví Pavel