OT: zpozdeni vlaku

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Úterý Prosinec 2 12:37:49 CET 2014

Jenom pár postřehů - včera jsem jel vlakem z Prahy do Olomouce a u Červenky
začaly fotografické efekty mezi sběračem a trolejí. Ale dojeli jsme až do
Olomouce - tedy kolem 16:50 jsme zůstali stát cca 1km od nádraží, protože
tam bylo plno (nádraží se momentálně rekonstruuje takže část prostě není -
indiáni, tedy stavbaři, vytrhali koleje). Po hodině nás pustili na nádraží a
ty ohňové efekty byly docela veliké. Před tím ale museli odposunovat vlak na
Šumperk na jinou kolej, protože se mu ani napodruhé nepodařilo za ohňivých
efektů odjet.
Ohřívání trolejí proudem, jako to umí energetici na dálkových vedeních -
zkoušelo se, ale protože trolej je všechno jiné než homogenní (ošoupaná,
hodně spojek) tak to prostě nefungovalo - buďto bylo tepla málo, nebo se to
někde přehřálo.
Takže mechanicky odstranit - na 3kV trakci se to dělalo laminátovýma tyčema,
ale tohle na několika stech kilometrů tratě nikdo neudělá.
Sběrač to do jisté míry orve, za doprovodu ohňových a jiných efektů, problém
je, že může přepálit obloukem trolej (je to kus mědi o průřezu cca 50mm2),
nebo vlastní sběrač (kus grafitu v kovovém držáku). A potom je více škody
než užitku.
Takže jedině diesel nebo pára a dotlačit vlak někam do civilizace, kde
alespoň lidi mohou vystoupit.
Co se týče Babitronu, tak byl vypnut, protože data které dostával byla
nesmyslná, takže ukazoval také nesmysly. U jiných systémů je třeba se dívat,
co zobrazují - typicky je to příjezd vlaku do stanice - takže třeba v našem
případě to bylo cca 1 hodina zpoždění (nabraná na posledním kilometru) -
dojeli jsme kolem 18té. Ale dál z Olomouce vlak odjel prý až kolem 21té a to
už se v tomto systému neobjeví - registruje pouze příjezdy, respektive
objeví až po průjezdu vlaku další stanicí.

Tomáš OK2MTM

PS. tramvaje v Olomouci stále ještě nejezdí - na trolejích jsou krásné
hřebínky malých rampouchů.