OZ jako komparator / diferencialni zesilovac

gatilo gatilo na centrum.cz
Neděle Srpen 24 19:14:07 CEST 2014

 24.8.2014, 19:05:38

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz

--
Petr King napsal:

> [...]

>   OZ jako komparator - Vzal jsem LM358, kterych se mi tady par vali a
> jal se zapojovat. Napajeni nesymetricke, 12V, vystup na voltmetr a oba
> vstupy na stredy trimru 10K, zapojene mezi GND a VCC.

> Vygooglil jsem si, ze by v tomto pripade mel OZ fungovat jako
> komparator, ocekaval jsem tedy, ze kdyz napeti jednoho vstupu nastavim
> na 5V, pak pohybem druheho trimru v mezi od 4-6v se mi bude krasne
> preklapet vystup.

> Ale ani prd. Asi jsem neco podstatneho podcenil, nebo vybral nevhodny
> OZ. Dokaze mi nekdo poradit, proc mi to nefunguje?
Vadnej IC, nebo to nemate zapojene dle popisu

> Existuje nejaky simulacni SW, kde bych si s tim mohl hrat a naucit se
> nejake zaklady?
Spousta. Ja pouzivam Micro-Cap, ale vam by asi vice vyhovovalo neco
vice hejblatkoveho, tusim ze nejakej workbench a mnoho dalsich.

> PRIKLAD 2)
> Rad bych v zapojeni s MCU meril odebirany proud ze zdroje. Protoze tam
> bude napeti 5 a 12V, chtel bych merit kazdou vetev extra a proto nemuzu
> pouzit bocnik, zapojeny na minus, ale musim dat dva bocniky do kazde
> vetve jeden a merit ubytek na nich.
Na to potrebujete IC schopnej zpracovat vst. U na urovni Uc+,
takovejch pro 12V moc neni a dostupnejch za male penize jeste mene.

> Pokud jsem to spravne pochopil, pripojenim kazdeho vstupu OZ na jeden
> konec bocniku bych mel ziskat (rozdil) napeti. Cili pokud na bocniku
> vznikne ubytek 100mV, pak bych na vystupu mel mit tento ubytek, nasobeny
> zesilenim.
> Je to tak jednoduche, nebo mi zase unikla nejaka podstatna vec? Nebudu
> potrebovat oddelene napajeni toho OZ?
Oddelene Uc ne, ale ta zpetnovazebni sit se v realu dela trochu
slozitejsi.