Zdroj 24VAC/DC na 4VDC 2A

Sobota Srpen 23 11:08:50 CEST 2014

Elektrolyt se pro tyhle kmitočty chová jako zbytečně velký kondenzátor,
který má v sérii odpor (ten je tady nejdůležitější) a indukčnost. Pokud
máte před tlumivkou obdélník, za tlumivkou odpor, je tam integrace 1.
řádu a je tam trojúhelníkový průběh. Pokud se bude projevovat i ta
indukčnost (nejen u elitu, ale i u spojů okolo), budou tam ještě vidět
špičky. Když dáte indukčnost a za ní opravdu kondenzátor (se
zanedbatelným ESR a indukčností), nejlépe tu keramiku, máte tam
integraci 2. řádu a to je ten průběh podobný sinusovce. Pak teprv má
smysl počítat zvlnění z indukčnosti a kapacity. Nesmíte stejně jako u
elitu překročit proudovou zatižitelnost, u keramiky se to z datasheetů
hůř zjišťuje. Zanedbatelný ESR je problém z hlediska stability regulace.
L a C rezonuje (podstatně níž než je pracovní kmitočet měniča) a
regulační smyčka tu rezonanci musí zatlumit. Proto je někdy výhodné
kombinovat keramiku a elit, který to svým ESR zatlumí. Někdy je v
datasheetu i předepsaný.
Anděl