Vadná disketa vs mechanika (snad ne OT)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Srpen 14 21:34:23 CEST 2014

Zdravím,

> [...]
> počítače" a u jedné diskety se mechanika vzpouzí a tváří se, že tam není
> médium. Vůbec, jako kdyby tam nic nebylo. Přitom o ní určitě ví, protože se
> točí a bezpečně ji zastaví vždy ve stejné poloze a to na "indexu" nebo jak
> se tomu říkalo.
>
>     Co může disketu tak moc poškodit, že se k ní mechanika nezná a nechce
> ji ani naformátovat? Magnetické pole? Nebo odkud si vlastně mechanika
> přečte velikost diskety? Matně si vzpomínám na nultou stopu a pak na nějaké
> výstupky, ale to neměly všechny diskety. A nějak to počítač poznat musí.

  V tomto případě jde o chybně položenou otázku. Disketové mechaniky jsou velmi
primitivní zařízení a nejsou schopny poznat nic. Vše "poznává" patřičný ovladač
použitého operačního systému, případně jeho low-level část v ROM (BIOS), a to
ze sady signálů, které lezou z mechaniky, a ze sady dalších, které poskytuje
HW řadič mechaniky.
  Jedním signálem byl právě Index Pulse - pokud byl nepřítomen, byla disketa
rovněž prohlášena za nepřítomnou.
  Novější mechaniky, např. 3.5", měly již mechanický mikrospínač, ovládaný
tělem vložené diskety, takže pokud tento nebyl sepnut, celkem jednoznačně se
to vyhodnotilo jako absence diskety. Ovšem staré 8" mechaniky toto neměly a
u 5.25"ových si nejsem jist.
  Různé výřezy na okrajích diskety se používaly hlavně pro ochranu proti zápisu
a u 3.5" disket pro rozlišení HD/DD režimu (tam se Write Protect ovládal
takovým posuvným "přepínačem" v jednom rohu diskety. U 8" disket též k určení
správného vložení (zda tam není obráceně) a pokud jste vystřihli stejnou díru
i na druhou stranu obalu diskety, vznikla oboustranná - ale musela se manuálně
obracet v mechanice :-).

>     Dneska je to vlastně informace k ničemu, disketu prostě dám bokem a
> bude. Ale jen tak pro zajímavost, třeba si ještě někdo vzpomene.

Jak psáno výše, to, že tam není disketa, nejspíš netvrdí mechanika, ale OS
/ driver / BIOS, a to na základě některého ze signálů popsaných výše. Je
nepravděpodobné, že by to tvrdil na základě nasnímaného datového signálu,
ten se při formátování nekontroluje a rovnou se zkusí zapsat a pak přečíst.

>     Jinak mne mile překvapilo, že až na tuto jednu, jsou všechny zatím
> zkoušené diskety v pořádku a šly krásně přečíst. A to mají soubory data
> 1994 ale třeba i 1991 a možná najdu i něco staršího. Jsem zvědavá, kolik CD
> či DVD z dnešní doby půjde za dvacet let přečíst :-)

Mám pár disket se svými programy z r. 1986. Jsem taky zvědav, zda se mi to
podaří někdy přečíst, hlavně proto, že nemám momentálně jedinou funkční
instanci svého operačního systému ani hardware, na kterém by mohl běžet.

Zdraví Pavel

> Saša Svobodová
>
> PS: Jedná se o disketu 5,25" to jsem zapomněla zmínit.

Aha :-). Tak to bych se více soustředil na ně.. Nu nic, pojal jsem to
univerzálněji :-).