Minikviz - dělání sinu z obdélníku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Srpen 12 21:21:47 CEST 2014

Zdravím,
  o víkendu jsem udělal malý experiment, který mne zpočátku udivil, ale
myslím, že jsem přišel na správné vysvětlení. Schválně, co vy na to :-).
  V jednom zařízení se generuje sinusový tón z obdélníku prostřednictvím
aktivního filtru (DP) s dvěma OZ. Výrobce zařízení garantuje, že harmonické
zkreslení výstupního signálu je pod 10%, což předepisuje norma. Mezi
výstupem časovače, z něhož se odebírá obdélník (samozřejmě se střídou
1:1) a filtrem je oddělovací tranzistorový stupeň v zapojení SE, báze
bez předpětí, přes odpor 10k na výstup časovače, z kolektoru odpor 3k3 do
Ucc a kapacitní vazba na vstupní OZ filtru.
  Naivně jsem si řekl, že ještě snížím zkreslení tím, že z toho bázového
odporu udělám RC článek, který provede "předzakulacení" vstupního signálu,
takže s tím ten filtr bude mít "méně práce" :-) a signál bude čistší. I
spočetl jsem správnou hodnotu C, připájel - a výsledkem bylo výrazně vyšší
zkreslení než bez tohoto C. Nemám zkresloměr, ale ucho mi na toto funguje
dost dobře. Po odpájení C samozřejmě návrat k původnímu stavu.
  Otázka je jednoduchá - proč ? Kde jsem udělal ve své úvaze chybu ? A
jak bychom to napravili a skutečně ještě snížili zkreslení (to se ještě
chystám vyzkoušet) ?
  Zdraví Pavel