Přepětí - indukce z hromosvodu do kabelu UTP ?

Roman Vostřel vostrel na lit.cz
Sobota Srpen 9 11:54:41 CEST 2014

Dva roky zpátky jsem měl zkušenost s bleskem také, asi 400m od nás
uhodilo (
http://svitavsky.denik.cz/pozary/v-osiku-uderil-do-domu-blesk-dva-hasici-nevahali-a-hasili-20120504.html
) a v  veškerá elektronika co byla spojena LAN byla mrtvá. U routeru to
bylo viditelné na první pohled. Na stole po ním byl vypálený černý flek,
vevnitř zmizely veškeré součástky okolo těch traf. Tak i u satelitu,
okolo těch traf chyběli součástky a jejich zbytky se přemístily na kryt.
Tak i TV (Plazma), jak se zablesklo, v TV bylo slyšet, jak přeskočila
jiskra, den nešla vubec a pak se postupně z toho zpamatovala, měla
výpadky v obraze, a do týdne se z toho sama opravila, jen ten Lan nejde.
Plastové koncovky celé opálené.  Všude jsem dal přepěťové ochrany, jak
na 230V, tak na LAN a zatím to bouřky přežívá. Minulý týden u nás byla
pěkná bouřka, někde poblíž uhodilo znovu,  v jedné přepětovce jsem měnil
zkratované transily, jinak dobrý.  Při bouřce je ochrana 1500V i při
nedalekém uderu blesku k ničemu. Stejně tam mají na desce malé izolační
vdálenosti a výboj prohoří.
Takže přepětovky pro mě ano, pomůžou při nepřímém úderu blesku, místo
zařízení to schytá přepětovka.