Re: Přepětí - indukce z hromosvodu do kabelu UTP ?

Martin Persich persich na transcon.cz
Pátek Srpen 8 23:43:50 CEST 2014

Přiznávám, že obrázek mne i trochu "pobavil", alespoň ve vztahu k účinku
blesku. Před necelým měsícem nám nedaleko firmy uhodil blesk a i přes různě
"rozptýlené" přepěťové ochrany byly následky celkem "zajímavé". Ethernet
portů odešlo několik a dostal mě jeden propojovací kabel. Kolega dočasně
potřeboval propojit jeden počítač se switchem, měl krátký kabel, tak použil
dva kratší (UTP) a propojku (plastová kostka, bylo na ni ovedeno Cat 5E). Po
úderu nepomohla výměna PC ani switche a zjistili jsme, že jeden konektor je
ve spojkce dokonale černý, ohořelý. Jaké napětí nebo proudy se tam prohnaly
... Takže beru izolační pevnost 1500 V na transformátorcích jako dostačující
na pokrytí běžných rozdílů napětí v instalaci, ale v případě bouřky je to
podle mého spíš kosmetická a "psychologická" ochrana ...
Trošku možná přeženu, ale praxe mě naučila, že pro analýzu v případě přepětí
a rušivých impulzů lze na místě transformátorů a optronů mezi vstupem a
výstupem uvažovat zkrat.
Martin. persich na transcon.cz

----- Original Message -----
From: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Thursday, August 07, 2014 10:25 PM
Subject: Re: Přepětí - indukce z hromosvodu do kabelu UTP ?

To jsou vyrovnávací proudy mezi čím a čím?
Mezi těmi galvanicky oddělanými trafy na síťovkách?

Dovolil jsem si maličkou přílohu, je to typické zapojení ethernetové
karty nebo switche. Tady konkrétně 10/100 Mbit/s, u gigovky je to
stejné, jen je to tam všechno 2x.
Mohl byste v tom schématu prosím naznačit, odkud kam ty vyrovnávací
propoudy potečou, když budou 2 zařízení připojena do různých rozvaděčů?
A to už tedy pomíjím to, že dnes se ve všech nových instalacích používají
3-drátové rozvody TNC, kde jsou ty rozdíly potenciálů malé už samy od
sebe, nehledě na galvanické oddělení.

Dělal jsem docela dost velkých instalací, mnohdy docela rozsáhlé areály.
Bylo to už dost dávno, kdy byla optika za likvidační ceny, takže mnoho
z těch instalací jsou ryze metalické. A přestože to jsou staré instalace
(takže na to, aby se projevily problémy bylo času víc než dost), tak mrtvé
síťovky jsem snad ani nikdy neviděl.

Faktem ale je, že jsem striktně používal a používám stíněnou kabeláž,
stínění zemněno vždy v centru. Praktická zkušenost z jedné instalace,
kde již část sítě byla, by jsme síť doplňovali. Stará instalace bylo
klasické
UTP, naše pak FTP. Po zásahu blesku do vedlejšího domu umřelo
cca 15% síťových komponent na UTP části sítě, na FTP části nic.
Byl to zážitek, po kterém jsem již nikdy nikam neinstaloval UTP, i za
cenu toho, že jsem se se zákazníkem hádal (což normálně nedělám).

PL