Re: Přepětí - indukce z hromosvodu do kabelu UTP ?

Petr Simek psimek na jcu.cz
Čtvrtek Srpen 7 23:51:20 CEST 2014

On Thu, 7 Aug 2014, Petr Labaj wrote:

> To jsou vyrovnávací proudy mezi čím a čím?
> Mezi těmi galvanicky oddělanými trafy na síťovkách?
>
> Dovolil jsem si maličkou přílohu, je to typické zapojení ethernetové
> karty nebo switche. Tady konkrétně 10/100 Mbit/s, u gigovky je to
> stejné, jen je to tam všechno 2x.
> Mohl byste v tom schématu prosím naznačit, odkud kam ty vyrovnávací
> propoudy potečou, když budou 2 zařízení připojena do různých rozvaděčů?
> A to už tedy pomíjím to, že dnes se ve všech nových instalacích používají
> 3-drátové rozvody TNC, kde jsou ty rozdíly potenciálů malé už samy od
> [...]

Kdyz nekde praskne blesk tak uplave zemni potencial klidne o stovky
voltu. Takze na dvou od sebe vzdalenych mistech ma kolik v zasuvce uplne
jiny potencial. Tyhle dve mista jsou propojena TP kabelem a galvanicke
oddeleni zajistuji trafa v sitove karte. To ma ale vydrz tusim kolem 150V
takze pokud rozdil potencialu presahne prurazne napeti tecou vyrovnavaci
proudy pres trafo a cipy na karte do PE v zasuvce.

> Faktem ale je, že jsem striktně používal a používám stíněnou kabeláž,
> stínění zemněno vždy v centru. Praktická zkušenost z jedné instalace,
> kde již část sítě byla, by jsme síť doplňovali. Stará instalace bylo klasické
> UTP, naše pak FTP. Po zásahu blesku do vedlejšího domu umřelo
> cca 15% síťových komponent na UTP části sítě, na FTP části nic.
> Byl to zážitek, po kterém jsem již nikdy nikam neinstaloval UTP, i za
> cenu toho, že jsem se se zákazníkem hádal (což normálně nedělám).

Pokud bude cele stineni od kostry PC na kostru druheho PC propojene tak
take povede vyrovnavaci proud a tim snizi napeti ktere zpusobuje pruraz.
Muze to pomoci ale nemusi - zalezi jak prasti. Nedej boze aby tam byly
nejake vykonne stroje co produkuji rusive proudy - ty pak FTP rozsiruje
do cele site jako antena.

Nejlepsi je kdyz jsou metalicke propoje jen v ramci jedne budovy ktera
ma spolecne zemeni a jeden privod 230V~ kde je prizemneno PE. Mimo tohle
hnizdo pak jen optika. Tam kdyz prasti tak to uplave cele spolu a nic
se neznici.