RE: Přepětí - indukce z hromosvodu do kabelu UTP ?

Radek Benedikt benedikt na lphard.cz
Čtvrtek Srpen 7 15:08:07 CEST 2014

	Uz to tady padlo, paterni vedeni mají byt na optice. Nejde jen o
totalky ve forme vypalenych portu, ale i o honeni ruznych duchu
degradujicich propustnost a spolehlivost cele site.
	Nedojde k vyrovnavani potencialu mezi ruznymi castmi budovy.
Bleskojistky to paradoxne muzou ještě zhorsit, cele ty ochrany jsou zalozeny
na "ochrane uvedenim na stejny potencial". Nedovoli aby mezi dvema
chranenymi draty (pocitaje v to i zemnici vodic) bylo vic nez je schopne
zarizeni jeste prezit. A problem tim jen posune o kus dal. V podstate musi
byt takto osetreny vsechny vodice vstupujici do chraneneho prostoru. A ne
jen jeden. S rozmyslem se daji takhle chranit obcas WiFi prijimace, které
jsou napajene po kabelu od PC a na druhem konci "plavou" izolovane. Tam to
ma navic i kouzlo odvedeni statickeho potencialu. Tam maji smysl i ty STP
kabely a navic, jako vedlejsi efekt,  ten stinici plast funguje i jako
dodatecna mechanicka ochrana. Obecne ale STP kabely jsou dost problematicke
z hlediska navrhu. Kdyz se to sejde s i jinak naprosto bezproblemovou
elektroinstalaci, tak tam tecou docela slusne vyrovnavaci proudy. Kdysi, v
zacatcich siti, se pocitace sitovaly pres seriovky a printerporty pomoci
Laplinu a prestoze to bylo v podstate na jednom stole, tak pocet vymen
techto portu nebyl prave maly.
	Nezatracuji to, sam mam doma linky do bytu zableskojistkovane,
protoze venkovni privody neovlivnim. Za nimi je ale pro sichr obetni beranek
a všechno zemneni v okoli a dalsi rozvody jsou s ohledem na ty bleskojistky
vyprojektovane a zadratovane. Receno jinak, vsechny pripadne vyrovnavaci
proudy tecou dostatecnymi prurezy a je chranen cely obvod kudy vstupuji
vedeni a potrubi. Primy zasah baraku to nastesti ještě prezit nemuselo, ale
par zasahu do stromu okolo a trafacky vedle to prezilo. Akorat se divim,
proc si to vybralo ty stromy, kdyz byly v ochramen pasmu baraku a barak se
jezi smeckami anten mikrovlnych spoju. Jinak ten zasah trafacky byl zážitek
co se moc nevidi. Je to klasicka cihlova stavba a při zasahu jsem prichazel
domu. Blesk prisel z VN strany po vedeni, skrz ty cihly bylo najednou videt.
Kdyz to prijeli opravovat, tak vn cast privodu k trafu takovými temi
masivnimi plochymi sinami tam nebyla a nejpracnejsi bylo odstranit napareny
kov v okoli.

Radek (benedikt2hw.cz)

> V podniku nám při bouřce odešla síťovka v PC a nějaké porty na switchi.
> Příslušné spoje jsou vedené uvnitř budovy kabelem UTP.
> Myslím si, že příčinou odpálení je indukce z hromosvodu do kabelu UTP.
> Jestli to mate uvnitr baraku tak to nebyla indukce ale rozdil potencialu.
> Predpokladam ze ta budova ma oddelene hromosvody a zemneni a taky ruzne
rozvadece 230V~ .
> Nezavleču si těmi přepěťovkami to přepětí dál do sítě 230V?
> Pokud nerizne blesk primo do toho kabelu tak ne. Ale bacha - ty prepetovky
maji nejaky utlum takze pokud je ted ta delka linky nadoraz tak jejich
instalaci to muze prestat fungovat. A je treba to uzemnit vzdy pobliz
pristroje ktery to chrani.
> Vyřešil by se tento problém použitím kabelů STP?
> Ne ty vyrovnavaci proudy jsou tak velke ze to ta stinici vrstva stejne
nezachrani.