[OT:] Hmotnost akumulatoru

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Úterý Duben 29 12:31:22 CEST 2014

On 04/29/2014 11:11 AM, Pavel Hudeček wrote:
> Do toho vstupují dvě hmotnosti:
> - Hmotnost informace, což je konstrukt, který nějak plyne z termodynamiky. Ta naprogramováním vzroste. Jenže má přesně tu minimální teoretickou hodnotu.
To, co plyne z termodynamiky je minimální teoretická (hmotnost) energie,
nutná pro zachování informace - pro jeden bit je to asi tak W=kT (k -
Boltzmannova konstanta, T - absolutní teplota). Protože tepelný šum
informaci degraduje. V praxi je ta energie na bit zatím mnohem větší -
to je právě ta energie (elektromagnetického) pole v buňce paměti. A jen
s tou je potřeba počítat.

Venkoncem stav s informací oproti stavu bez informace nemusí mít
celkovou energii rozdílnou, pokud použiji vhodné modulační schéma -
např. 0 bude reprezentovat pole s kladnou intenzitou a 1 pole se stejně
velkou zápornou intenzitou. Oba stavy mají stejnou hmotnost-energii - ta
je úměrná čtverci intenzity. To je však situace charakteristická spíš
pro magnetický záznam, u elektrostatického záznamu se opravdu používá
rozdílných (co do velikosti, tedy absolutní hodnoty) intenzit
(elektrického) pole a pak je tedy rozdíl hmotností-energií ve stavu bez
informace (všechny buňky se stejnou logickou úrovní) a s informací patrný.

Úmyslně do toho nepletu entropii, protože tomu nerozumím a rozumět
nechci. Ostatně Boltzmanna samotného to uvedlo do takové deprese, že se
radši oběsil. Jen by bylo vhodné poznamenat, že informace a entropie
spolu úzce souvisí.

Mrazík