Rizeni bodovacky Re: Trafo z mikrovlnky - bodovacka

Jan Hovorka OK1CJH na seznam.cz
Pondělí Duben 28 11:05:18 CEST 2014

Zdravím,

připadá mě to, že si pletete ustálený stav buzení cívky harmonickým signálem
a přechodový děj,
který nastane po připojení bodovačky na napájení.

Jak ta cívka pozná, že je v 1/4 periody, když to bylo předtím vypnuté ?

Honza

---------- Původní zpráva ----------
Od: Jozef Racek <jozef_racek na tempest.sk>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 28. 4. 2014 10:26:37
Předmět: Re: Rizeni bodovacky Re: Trafo z mikrovlnky - bodovacka

"Na civce, jako na divce. Nejdriv napeti, potom proud.

V ere digitalnej techniky a procesorov sa nieco na tejto
mnemotechnickej vete nieco zmenilo?

Fazovy posun bude nieco medzi 0 (uz to nie je cievka, ale cisto ohmicka
zataz) a 90 stupnov ( co uz je uplne idealna cievka .. )

Pre idealnu cievku bude v maxime napatia na cievke nula prudu cez
cievku. Kedze prud tecie obvodom a spinac je v serii s cievkou, tak bude
nula prudu aj cez spinac.
Cim bude cievka menej cievka a viacej odporom, tym mensi fazovy posun bude.
Pri budeni _trvalou JEDNOSMERNOU_ urovnou sa bude vykonovo prehrievat
riadenie triaku/tyristora. Pri jednom impulze sa bude tyristor/triak
vypinat skor, ako by ste si v prvom priblizeni predstavili.
Na trvalu uroven by ste nemohli zaroven brat budenie zo spinaneho
signalu - teda uplne bezne pouzivane zo striedaveho napajania, muselo
byt usmernovane a vyhladzovane, ...

Celkom sa rad zabavam na vtipkovani. Najradsej mam tento:
Tolko sme sa smiali na sefovych slovach, az sme pochopili, ze to mysli
vazne.

Ale kludne pogooglite a najdite si Applications Notes k vykonovemu
spinaniu indukcnych zatazi. Rastie toho na nete aj na strankach vyrobcov
vykonovych spinacov celkom dost.
Na spinanie triakoveho regulatora 500W vrtacky je to jedno, na spinanie
vacsich zatazi a ratania s vykonmi to uz tak jedno nie je.

Riadenie vykonovej bodovacky, ktora mala nejakych par volt na hrotoch a
33 000 A som robil pred asi 10-11 rokmi, napajanie 400V, celkom vela A.
Stitok by som musel ist pozriet k majitelovi do jeho dielne, uz si to
celkom nepamatam.

Dodo