Trochu OT - Lodní šroub

Admin HWnews hwnews na cncnet.info
Sobota Duben 12 07:38:13 CEST 2014

> Jaký je "funkční" rozdíl, mezi vrtulí A  a B.
> Nějak mi není jasné, proč má vrtule A oproti zvyklostem ty listy tak
> protažené. Jsou užžší , ale delší.
> Pořítám, že účinná plocha listů je v obou případech stejná, proč se
> vyrábí ta "vylomenina" typu A ?

Vyber lodniho sroubu je pomerne komplexni vec - kdyz jsem jezdil jeste
zavodne lode (F1 V) tak jsem se srouby stravil pomerne dost casu
(bohuzel) a dost jsme jich vyrobili a take znicili.

Lodni sroub na obrazku A je zcela jiste rychlobeznejsi a poskytuje vyssi
rychlost za cenu toho, ze pracuje v nizsim rozsahu otacek a v malyhc
otackach ma maly tah. I tak to neni sroub pro zavodni ucely - pro
maximalni otacky (15-30.000) se pouzivaji dvouliste srouby nebo dokonce
jednoliste a treba jen poloponorene.
Jako ukazka pro predstavu je tahle elektrika, kde je videt jak
poloponoreny sroub haze vodu desitky metru za lod:
https://www.youtube.com/watch?v=MR-6dwFVlLs

Sroub B je v podstate takova klasika pro pomale lode (ala remorker),
ktery pracuje vetsinou s velkym skluzem - jinak receno poskytuje velky
staticky tah. Delaji se varianty jak triliste tak ctyrliste nekdy i
viceliste. Je to dovisle od toho jake jsou otacky tak aby stihla dotykat
voda a nevznikala kavitace na nabezne hrane.

Tech sroubu se dela samozrejme x dalsich variaci - treba toto:
http://www.funrcboats.com/ProductInfo.aspx?productid=OCM447

je v podstate klasicky sroub pro rychlostni zavody s ponorenym sroubem -
zde je v podstate krome stoupani dulezita sirka nabezne hrany (ta cast
kde to nabira vodu u naboje) a pak vybrani na odtokove hrane. Pokud je
jako na obrazku mam vyssi tah v nizsich otackach, ale omezuje to
maximalni rychlost - pokud chci lod nastavit na vyssi maximalku tak
musim tu zadni hranu u naboje ubrat.
Jinak takovy sroub jako je na obrazku - 47mm prumer spotreboval cca 2kW
vykonu a spotreba paliva u motoru 6.5ccm byla 350ml za 8 minut. Jezdilo
se na FAI palivo tedy bez nitromethanu.

tady jsem ted nasel nejake povidani - ale necetl jsem to detailne:
http://www.rcraceboat.com/Propcuttingpage.html

> [...]
>   A díky této konstrukci jdou prý splodiny ze závěsného motoru  nad
> hladinu dále od lodi.
> Dejme tomu.
>   Podle mě je to ale kontraproduktivní, protože vrtule netlačí na vodu,
> ale na vzduchové bubliny. Jak známo, ve vodě s bublinkami ( např. pod
> splavem)
> se nedá plavat, nezabírá to, atd...
> V praxi podtlak před šroubem může vytvořit kavitaci nad listy. A za
> šroubem, kde se to může opřít bez broblémů do vody
> nafoukáme vzduch, ať jsou také problémy. Neboli tak nějak to vidím.
> Má k tomu všemu prosím někdo vysvětlení?

no ja bych rekl, ze padlo/ruka funguje trochu jinak nez sroub (pokud to
je sroub a ne padlo ;-) - u padla se vyuziva v podstate rozdilu odporu
prostredi mezi veci pohanenou a tim padlem - pokud snizite odpor
prostredi v miste kde padlo zanorujete tak snizite pomer odporu a tim i
hnaci silu

sroub funguje dle meho ciste reaktivne - tedy hmotnost urychlene vody
atd. viz hybnost a cely Newton

respektive aby me nekdo nechytal za detaily - u toho padla prevazuje ta
slozka odporu prostredi nad tou reaktivni (protoze padlo ma nejaky
skluz, kterym samozrejme take vodu urychlime) - u sroubu je to presne naopak

RV