RE: Ublížená deska :-)

Pavel Poucha p.poucha na papouch.com
Úterý Září 24 09:43:55 CEST 2013

Dobrý den,

není od pájení nějaký zkrat či něco polovodivého na adresové sběrnici? Kdysi
jsem zažil podobnou věc, když program skočil někam nahoru, tak se zbláznil.
Příčinou byl zkrat na vyšších bitech adresové sběrnice.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
pavel.poucha na papouch.com
Tel. +420 777 232 485

Papouch s.r.o.
Strašnická 1a, 102 00 Praha 10
Tel. +420 272 732 827
Fax +420 272 681 232

From: hw-list-bounces na list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On
Behalf Of Pavel Troller
Sent: Tuesday, September 24, 2013 9:13 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Ublížená deska :-)

Zdravím,
  ublížil jsem desce. Staré, technologicky z 80. let, CPU desce z tlf
ústředny, osazené Motorolou 6800 a pár šváby série CDxxxx, 74HCxx atd. Bylo
potřeba zapájet další sokl pro EPROM, před tím vysát zacínované otvory. Vše
bylo připraveno, prostě easy. Bastleno wellerkou s uzemněným hrotem, je
pravdou, že já nebyl připoután antistatickým páskem - v životě jsem to
nedělal a ještě se mi (ani tomu, co jsem dělal) nic nestalo.
  Po skončení práce deska naběhla, ale na cca 20 minut, pak spadla a ANI
ŤUK.
Jakýkoliv pokus o boot skončí naprostým šílenstvím, kdy deska mlátí kolem
sebe, takže začnou náhodně (a trvale) zvonit telefony, cvakat různá relé
atd. Prostě mayhem. Ale stačí jí dát tak 15 minut klidu (NE vychladnout, ale
odpojit od
napájení) a ona pak zase tak 15 minut funguje jako vzorná holka, ale pak
zase ric - a konec.
  Asi nemusím vysvětlovat, že testy již probíhají s původním softwarem,
neboli ten nový, přidaný sokl, je neosazený.
  Stalo se mi to minulý týden, tak jsem jí dal týden klid. Dnes jsem to
zkusil, byla vyhřátá prakticky na provozní teplotu, nebot byla normálně v
ústředně, jen nebyla dozasunutá do pozice. Doba běhu takřka přesně 30 minut.
Během ní ani nejmenší závada. Po ní - opět naprostý kolaps, chaos, crash.
Ještě poznámka
- před mým zásahem ta deska běžela tak rok bez výpadku.
  Jediná soklovaná věc v té desce kromě EPROM je vlastní CPU. Jeho výměna se
vůbec neprojeví - je-li deska v "crashing mode", bude padat i s CPU vyndaným
z mražáku. Je-li v "OK mode", je jí taky úplně jedno, jaký CPU tam zrovna
je, jen když je to 6800 :-).
  Takový případ "časovaného crashe" s tak ostrým rozhraním běží - neběží
jsem ještě neviděl. Jak byste hledali příčinu ? Již jsem proměřil sběrnici
těch EPROM - co má vést, vede, co vést nemá, nevede.

  Zdraví Pavel