Ublížená deska :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Úterý Září 24 09:12:38 CEST 2013

Zdravím,
  ublížil jsem desce. Staré, technologicky z 80. let, CPU desce z tlf ústředny,
osazené Motorolou 6800 a pár šváby série CDxxxx, 74HCxx atd. Bylo potřeba
zapájet další sokl pro EPROM, před tím vysát zacínované otvory. Vše bylo
připraveno, prostě easy. Bastleno wellerkou s uzemněným hrotem, je pravdou,
že já nebyl připoután antistatickým páskem - v životě jsem to nedělal a ještě
se mi (ani tomu, co jsem dělal) nic nestalo.
  Po skončení práce deska naběhla, ale na cca 20 minut, pak spadla a ANI ŤUK.
Jakýkoliv pokus o boot skončí naprostým šílenstvím, kdy deska mlátí kolem sebe,
takže začnou náhodně (a trvale) zvonit telefony, cvakat různá relé atd. Prostě
mayhem. Ale stačí jí dát tak 15 minut klidu (NE vychladnout, ale odpojit od
napájení) a ona pak zase tak 15 minut funguje jako vzorná holka, ale pak zase
ric - a konec.
  Asi nemusím vysvětlovat, že testy již probíhají s původním softwarem, neboli
ten nový, přidaný sokl, je neosazený.
  Stalo se mi to minulý týden, tak jsem jí dal týden klid. Dnes jsem to zkusil,
byla vyhřátá prakticky na provozní teplotu, nebot byla normálně v ústředně, jen
nebyla dozasunutá do pozice. Doba běhu takřka přesně 30 minut. Během ní ani
nejmenší závada. Po ní - opět naprostý kolaps, chaos, crash. Ještě poznámka
- před mým zásahem ta deska běžela tak rok bez výpadku.
  Jediná soklovaná věc v té desce kromě EPROM je vlastní CPU. Jeho výměna se
vůbec neprojeví - je-li deska v "crashing mode", bude padat i s CPU vyndaným
z mražáku. Je-li v "OK mode", je jí taky úplně jedno, jaký CPU tam zrovna je,
jen když je to 6800 :-).
  Takový případ "časovaného crashe" s tak ostrým rozhraním běží - neběží jsem
ještě neviděl. Jak byste hledali příčinu ? Již jsem proměřil sběrnici těch
EPROM - co má vést, vede, co vést nemá, nevede.

  Zdraví Pavel