[OT] Re: LED verejne osvetleni - pokrok nebo omyl?

Neděle Září 22 15:01:39 CEST 2013

Ohledně pouličního osvětlení - takže asi není tak velký rozdíl mezi
účinností ledek a sodíkových výbojek. Byl jsem přesvědčený že sodíkové
výbojky mají nějakých 160 lm/W, že ledky budou mít méně. Překvapilo mě
že výbojky mají jen těch 100 lm/W. Že je světlo do modra, holt studená
bílá má největší účinnost. Když se svítilo rtuťovýma výbojkama, taky
nikdo nenadával že to není žluté jako žárovka.
Jako velkou výhodu ledek vidím vyšší CRI. Ledky pro pouliční osvětlení
mají sice "jen" okolo 70, ale proti výbojkám je to docela pokrok. Otázka
úspor - když se místo 150W výbojky dá 100W ledka, bude to svítit zhruba
stejně a moc elektriky se neušetří. Ušetří se na údržbě, pokud je to
dobře udělané a pokud nebudou předřadníky odcházet např. při bouřkách. V
praxi 100W ledka vyžaduje pořádný kus chladiče a možná proto se výkon
šidí, aby to svítidlo nemuselo být obrovské. Samotné ledky zase tak
drahé nejsou.

Ohledně osvětlení bytu - mám už připravené ledkové osvětlení do baráku a
už o tom taky něco vím. LED žárovky nikdy pořádně svítit nebudou. Mají
omezené možnosti chlazení a to omezuje výkon LED žárovek va cca 10W a u
12V bodovek na cca 3W.  Další problém je, že kvalitní ledky s vysokým
CRI mají trochu nižší účinnost a jsou dražší, což se číňanovi do žárovek
moc nehodí - trh ho zatím nenutí. Proto jsem se s LED žárovkama vůbec
nezabýval a sestavoval jsem si svoje LED moduly. Ostatně dal jsem si pak
na stránku taky nabídku, kdyby třeba někdo měl zájem.
http://vaelektronik.cz/led_uvod.html. " Designová světla" (ony ohyzdné
nepoužitelné krámy) řeší právě tu potřebnou plochu pro chlazení, proto
je to tak obrovské. Alternativa je to co mám já, chladiče schované ve
stropě. jenže to jsem si moh dovolit při stavbě, do hotového stropu to
nedáte.
Všude kde mám svítidla, mám ve stropě nad sádrokartonem chladiče z Al
plechu. Chladič má 2K/W a je použitelný cca do 25W. Jeden 7 ledkový
modul má 15W při optimálním proudu 0,7A a asi 22W při ještě použitelném
proudu 1A.
Teple bílé ledky s CRI 80 až 85 jdou do růžova a není to moc přijemné
světlo. Zkoušel jsem to korigovat přidáním zelené. Je to sice lepší, ale
dobré tak na chodby. Zbytek ledek jsem už nakoupil s CRI 96, Osram je
začal dělat snad až letos (nebo jsem si jich dřív nevšim). To svítí
úplně jako stará dobrá tepelná koule. Ani ta účinnost není tak špatná
jak jsem čekal, v datasheetu je udané dost široké rozmezí.
Myslím si že vzhledem ke kvalitě spektra jsou dnes do interiéru
použitelné buď halogenky, nebo ledky s vysokým CRI. Halogenky nám stejně
jednou taky zakážou. Zářivkové úsporky mi žena zakázala už dávno :-)

Anděl