LED verejne osvetleni - pokrok nebo omyl?

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Sobota Září 21 15:00:03 CEST 2013

Dne 21.9.2013 14:27, Jiri Sladek napsal(a):
> Zdravim, prosim o vas nazor ke vcerejsi reportazi na CT2, hlavne o LED osvetleni
> v Libocanech:
>
> http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/242911-led-lampy-mely-usetrit-nakonec-se-prodrazuji/
>

> Ja s temi nazory v reportazi dost nesouhlasim, protoze:
> - mensi intenzita svetla mi nevadi a fandim usporam
> - v reportazi se zamenuje doba zaruky a doba zivotnosti svitidel
> - zduraznuje se nizka cena sodikove vybojky a nemluvi se o cene za vymenu
> vybojky ve svitidle
>
> Ptam se, protoze v Libocanech bydlim a chci ziskat objektivnejsi nazory, nez
> [...]

U nas v obci jsme zvazovali vymenu svitidel, ale nevyplati se nam to, protoze:
- pri vymene odepiseme funkcni svitidla,
- nesvitime celou noc, ale pouze do 22:30 a od 5:00, takze uspora se projevi malo.

Potom uvazujte o technickych uprava otrocky vyrobeneho projektu "lumen za lumen"
- je nutno navysit "papirovy" svetelny tok, aby se nesnizilo vyrazne osvetleni,
tudiz navrhovane propocty je treba upravit,
- je nutno zohlednit smerovost LED osvetleni, napriklad nami pouzita svitidla
sviti do stran, ale malo pod sebe.

Takze na nova svitidla pouzijeme LED, stara budeme menit v ramci "odchazeni".

Dejte si pozor na firmy "vymenime vam zdarma osvetleni a vy nam jej budete
splacet z uspor". Matematika, fyzika i ekonomika spolu plakaly velky plac.

Standa Smejkal