OT je toto uz mrtva autobaterka?

RV vicek.radek na cpost.cz
Čtvrtek Září 19 14:44:11 CEST 2013

Ne, urcite se nehadame ;-)

Pokud se kouknete kde jsem napsal to co jste vypichnul "běžná olověná
dolejvací trakce" tak veta pokracovala "je v podstate uplne normalni
baterie" (upozornuji mysleno Pb baterie co se tyka principu).

Neni tedy duvod proc by nemela fungovat a pracovat z hlediska chovani
pri nabijeni nejak jinak nez bezne startovaci baterie - tedy pri
2.45V/cl nabito na cca 70-80% a zlom, kdy je rozpusten veskery siran a
okamzik kdy dochazi k masivnimu plynovani - na deskach dochazi uz jen ke
vzniku oxidu olova s vyssim mocenstvim Pb, ktere jsou nestabilni a
rychle rekombinuji na bezny PbO2 (tohle uz ale lovim z pameti) - to
zpusobi zvyseni napeti az na tech cca 2.6V/cl.
Z toho duvodu nema moc smysl nabijet baterie nad tuto hodnotu (mala
ucinnost a dodany naboj se rychle ztrati samovybijenim).

Z tohoto pohledu neni absolutne rozdil mezi baterkou co mate v aute a
tou trakcni co mate ve vysokozdviznem voziku. Rozdil je v mechanicke
konstrukci baterie, ktera je udelana tak aby vydrzela hluboke vybijeni,
tedy lepsi zachyceni aktivnich hmot v mrizce elektrod (pripadne jejich
jina konstrukce), zvetseny kalovy prostor, recyklacni zatky, systemy na
michani elektrolytu - co si kdo navymejsli.

Pres to vsechno co jsem zatim napsal - kazde baterii co znam vadi
extremni odchylky od nominalniho napeti - jak smerem dolu tak smerem
nahoru - pokud trakci o ktere pisete budete nabijet na 2.45V a vybijet
na 1.75V tak rozhodne nevydrzi to same jako kdyz ji budete provozovat v
rozsahu napeti 1.9V-2.3V. Proto vsechny pouziti kde je pozadavek na
vysoky pocet cyklu je tento rozkmit omezen vuci beznym podminkam - u Pb
baterii hlavne kvuli tomu, ze baterie plynuji i pri nizsich napetich a
pri plynovani dochazi k vytrhavani materialu elektrod a naopak pri
vybijeni k sulfataci - proto u te longlife baterie co jsem linkoval je
hustota elektrolytu uvadena dokonce 1.18kg/l a velmi nizke float napeti.
U techto baterii pak nastavaji jine problemy, kdy napr. nedochazi k
promichavani elektrolytu a dojde k jeho rozvrstveni (ruzna hustota) a je
nutne pak provest vyrovnavaci nabijeni, kdy baterie zacne plynovat a
elektrolyt se promicha.

Nic nebrani do ni ale nalejt bezny 35% kyselinu a nabijet ji na 2.6V/cl
- jen nevydrzi 2000 cyklu, ale treba jen 500 cyklu - to jen diky tomu
mechanickemu provedeni.

Radek Vicek

Dne 19.9.2013 14:00, Kručinský Ladislav napsal(a):
> [...]
> čistících strojích,ve zdvižných pracovních plošinách a pod.
>
> A k tomu vasemu odkazu...nezlobte se na me, ale vidim tam hodnotu
> 2.4V resp. 2.6V/cl pro vyrovnavaci cyklus - tedy kdy se baterka
> nabiji tak aby se dotahly i slabsi clanky za cenu zvyseneho plynovani
> - to NEMA s float napetim opravdu nic spolecneho
>
> vasi praxi vam neupiram - baterky budu nabijet tak jak to specifikuje
> vyrobce - a dale take podle zasady, ze kazdy extrem baterce skodi - z
> toho duvodu longlife baterky pouzivaji i zredeny elektrolyt (kvuli
> omezeni sulfatace) a prave omezeny rozsah napeti

lus_comm_dry_cz.pdf je nabíjecí napětí (při formování) zmíněno. Moje

varta_vb12142_615_%20brochure.pdf