Prosim o kontrolu textu

Miroslav Mraz mraz na seznam.cz
Sobota Září 14 18:21:18 CEST 2013

V Maxwellově teorii je to obecně pohyb nábojů, jakého jsou původu je
lhostejné. Ale uvědomte si, že k přenosu elmg. energie dochází i ve
vakuu, kde (podle běžné představy) žádné náboje a tedy ani elektrony
nejsou. Transport náboje a transport energie jsou v elektromagnetizmu
věci, které spolu sice souvisí, ale ta souvislost není dána selským
rozumem, ale soustavou rovnic, které byly nazvány právě jménem toho pana
Maxwella. Není to žádná magie a ty rovnice pouze konstatují fakta, která
byla už před Maxwellem získána měřením, je to jen zobecnění dříve
získaných poznatků, jak elektromagnetizmus funguje. Jejich síla spočívá
v tom, že pokud na ně aplikujeme určitá obecná pravidla matematiky,
zjistíme, že elmg. pole se může chovat způsobem, který by selský rozum
nepředpokládal. Třeba to, že elmg. energie se může přenášet i prázdným
prostorem bez nábojů. Což udělal už ten Maxwell a "vypočítal" elmg.
vlny, které až následně objevil Hertz. Mám dojem, že takto by to mohl
pochopit i laik, víc vědět nemusí. Prostě přijmi a zapamatuj nebo
nastuduj do hloubky.

Mrazík