Re: LED žárovky z Lidlu

Zdenek Janovsky zdej na atlas.cz
Čtvrtek Září 12 12:31:46 CEST 2013

Hodně zhruba bych to odhadl, že na každou žárovku připadá ve stropě 0,1 m3 vzduchu, do kterého se chladí. Tj. 0,13 kg, což odpovídá 130 J/K.
Žárovka vytvoří za hodinu 11 kJ, ale do výpočtu oteplení vzduchu už bych se nepouštěl. Tam bude dost neznámých faktorů.

Kam vyzařují teplo ty AL plechy?

Zdeněk

> Od: "Vláďa Anděl" <vaelektronik na vaelektronik.cz>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 12.09.2013 11:29
> Předmět: Re: LED žárovky z Lidlu

No jen z principu, tyhle žárovičky jsem nezkoušel. 3W je asi dost výkon,
na to aby se odvedl při rozumné teplotě tak malým povrchem, zvlášť pokud
je to zastrčené někde ve stropě, kam k tomu nemůže vzduch. Takže se
nedivím, že odcházejí. Kdyby to byly dobré ledky s nějakými 90 lm/W (což
u číňana asi těžko) bude to mít při 3W 270 lm, ale spíš míň. Takže asi
jako halogenka 15W? Víc od toho nečekejte. Jestli jedna ledka nebo
spousta malých, zase jen obecně. Pokud od toho chcete nějaký vyzařovací
úhel, pak vlákno halogenky je v ohnisku zrcadla a pro daný vyzařovací
úhel je zrcadlo zkrabacené, aby se to rozhodilo. Jednu ledku do zrcadla
umístíte, ale spíš bude mít čočku. Spousta malých ledek se do ohniska
zrcadla/čočky nevejde a vyzařovací úhel nejspíš bude větší, takže
dopředu dá ještě méně světla. Holt fyzika... Proto si do baráku dávám
20W ledkové moduly a ve stropě nad sádrokartonem mám pořádné kusy Al
plechu s tepelným odporem cca 2 K/W. Ať si to pak svítí i do stran,
hlavně když to svítí hodně :-)
Anděl