3D tiskarny - poznatky z veletrhu a konference

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Říjen 10 18:12:14 CEST 2013

Jeste drobne doplneni, dneska jsem se jeste na veletrhu stavil.

Bibus tam vystavoval 3D tiskarnu, ktera tiskla vosk. Melo to zase
2 hlavy, jedna tiskla pevnejsi vosk a druha nejaky nizkoteplotni,
pouzity jako supportni material.
Pouziti pro odlevani metodou ztracenych modelu.
Jako moc dobry napad mi to neprijde, kvalita nebyla nijak vyrazne
lepsi a rychlost nijak vyssi, nez pri tisku plastu. Ten vosk se sice
lip obrabi, ale je to vhodne tak pro 1-5 kusu, jinak je to neunosne
pomale. To je podle me lepsi vytisknout z plastu, obrobit to jenom
jednou, podle toho udelat sadrovou formu a pak sekat voskove
modely nesrovnatelne rychleji (i kdyz podle toho voskoveho modelu
se mozna ta forma da udelat taky, nevim).

Byl tam k videni i tisk metodou Polyjet, to je strikani fotopolymeru
necim podobnym jako je hlava inkoustove tiskarny, s naslednym
vytvrzenim svetlem. Opet 2 materialy, finalni a supportni.
Zajimave na tom bylo, ze tam tiskl dily, ktere se jinou metodou
prakticky nedaji vyrobit. Mel tam neco jako malou prevodovku,
kde osa byla prostrcena krytem, a na obou stranach bylo
ozubene kolo. To se proste v jednom kuse nijak jinak nez
aditivni technologii neda vyrobit. A ten supportni material davkovali
v tenke vrstve i mezi diru a tu osu, takze tim vytvorili tu volnost,
tj. mezeru mesi osou a jejim pouzdrem. Pekne.

Taky jsem tam u MCAE nasel to auto, ktere tu probehlo v tech
odlazech (je to mimochodem nejaky Sodomka, existovalo jich pry
jen 8 kusu). Ale ty zenske u toho bohuzel nemeli.

PL