OT ale len mierne: este k tomu vodnemu modelu elektriny

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Říjen 3 19:22:27 CEST 2013

Prednedavnom tu pan kolega Hudecek prezentoval clanok, v ktorom bol
nadhodeny "vodny model" elektriny a par veci okolo toho (mimochodom,
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_analogy ). Podla mna je to celkom
dobre na zobrazenie veci pre laikov (deti), akurat treba povedat, ze ako
kazda analogia ma aj toto svoje obmedzenia.

Pan kolega vtedy zabrdol do toho problemu, ze zo skusenosti vieme, ze
signal vo vodici sa siri velkou rychlostou (porovnatelnou rychlosti
svetla), ale z jednoduchych poctov typu celkova hustota volnych elektronov
deleno preneseny naboj apod. vychadza, ze jednotlive elektrony sa pohybuju
az neuveritelne pomaly. Pre vysvetlenie tohto rozporu zisiel niekde na
uroven atomov, co moze sice byt v prvom priblizeni dost blizke realite,
ale je to uz pre tych laikov (a najma deti) asi zbytocne.

Napadlo ma ten vodny model trocha pozmenit - predstavit si vodic nie ako
bezny vodovod, ale ako ruru vyplnenu akousi spongiovitou hmotou. Nie zeby
to bolo vystiznejsie co sa tyka horeuvedeneho javu a jeho fyzikalnej
podstaty, ale myslim si, ze z vonkajsieho, laickeho pohladu, by to mohlo
byt vcelku spravne. A da sa tym minimalne urobit lepsi model rezistora:
kym u "klasickeho vodneho modelu" sa rezistor modeluje zuzenou rurkou, tu
sa da rezistor modelovat ako kus omnoho hustejsej spongie, a da sa pomerne
lahko ukazat, ze celkovy odpor zavisi (a ako) od merneho odporu (hustoty
spongie), dlzky a prierezu rezistora.

(Mimochodom, ten napad je spomenuty aj v linknutom wikipedickom clanku ako
"To model the resistance and the charge-velocity of metals, perhaps a pipe
packed with sponge, or a narrow straw filled with syrup, would be a better
analogy than a large-diameter water pipe." Kedze ma to napadlo skor, nez
som ten clanok nasiel, asi to nebol az taky blby napad... :-) )

Poprosim o komentare.

Dakujem,

wek