OT: Remanentní magnetismus

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Listopad 28 10:59:26 CET 2013

Zdravím,
  už mnoho let mne udivuje jedna vlastnost elektromagnetů, kterou si neumím
úplně vysvětlit, tak se tu zkusím zeptat.
  Mějme stejnosměrně napájený elektromagnet, který ovládá nějakou kotvu.
Mám empiricky jednoznačně potvrzeno, že:
  - Pokud proud v elektromagnetu náhle ustane, kotva odpadne.
  - Pokud proud v elektromagnetu ustává pomalu, kotva zůstane držet, a pro
její odpad je třeba vynaložit překvapivě velkou sílu.
  Poprvé jsem se s tím setkal u magnetu přítlačné kladky magnetofonů řady B4.
Pokud magnetofon hraje a je mu odebráno síťové napájení, přítlačná kladka
prakticky nikdy neodpadne (napětí postupně klesá díky filtračním C). Rukou je
nutno vynaložit poměrně velkou sílu na její "utržení". Když už se ale utrhne,
další manuální přibližování je zcela bez efetku, není zjistitelný ani sebemenší
náznak magnetismu.
  Pak jsem tento efekt pozoroval u jednoho relé ze ZPA, asi RP-100 nebo nějaké
podobné. Relé při postupném poklesu napětí na cívce zůstavalo sepnuté. Zajímavé
ale je, že telefonní relé to nedělají, ta jsou zcela spolehlivá.
  Nedělají to ale jen malé magnety. Udělal mi to i 4kW startér naftového
motoru, když jsem startoval ze starého špatného aku. Po uvolnění startovacího
tlačítka neodpadl a startoval dál a dál (ikdyž už skoro netočil), takže jsem
musel utrhnout baterii. Ani pak ale už neodpadl. Při nabité baterii odpadá
naprosto spolehlivě.
  Nu a přesně tento efekt jsem pozoroval včera na ulici - kdosi tam ráno krotil
vzpurnou koktavku, asi měl špatné žhavicí svíčky, ale vyšťavil baterku dlouhým
startováním a když už toho chtěl nechat, tak to nešlo a stále mu to startovalo
(tedy snažilo se :-) ). Cvakal klíčkem tam a zpátky, ale bez efektu. Nakonec
taky asi trhal baterii, ale to už jsem neviděl, nešel jsem sám a musel jsem
ke své lítosti pokračovat :-).
  Jak je možné, že v tom magnetickém obvodu zůstane tak silná remanence, že
překoná i sílu poměrně tvrdých pružin a jiných vratných mechanismů ?
  Zdraví Pavel