Kam kraci kvalita a neb bezpečnost nadevse?

Sobota Listopad 2 10:25:45 CET 2013

No nevím, ale jističe podléhají tak důkladnému zkoušení jak u výrobce,
tak i v autorizované zkušebně, že k takovému selhání musely mít důvod.
Klikněte si třeba sem
http://www.oez.cz/produkty/lpn-jistice-do-63-a-10-ka co to má
certifikátů. Ostatní výrobci na tom budou stejně.

Právě problém bych viděl v té zkratové odolnosti. Jistič má nějak
omezenou rychlost rozpínání, na rozdíl od pojistky, která na rozepnutí
potřebuje určitou impulzní tepelnou energii. Třeba taková nožovka 63A
velikosti 000 už při 3 KA rozepne pod 1 ms. Pokud má síť zkratový proud
třeba 20 KA, rozepnutí bude tak rychlé, že vlivem indukčnosti sítě tam
ten proud ani nestačí narůst. I s tou energií té indukčnosti si pojistka
poradí velmi dobře. Obvod přeruší na několika místech najednou a
vznikající oblouk taví nějaký nízkotavitelný písek a tím se účinně
chladí. Po přetavení kovového pásku do kuliček máte mezeru 5 cm
zasypanou pískem. Tomu jističi bude trvat rozepnutí podstatně déle a
pokud proud naroste na víc, než je jeho zkratová odolnost (což se zřejmě
stalo), oblouk se může udržet i když už měl dávno zhasnout. Pak speče
vnitřek do kuličky, nebo se propálí někam vedle. Když mají jističe běžně
zkratovou odolnost 6 nebo 10 KA, opravdu to není moc a v průmyslových
provozech, kde je velké trafo a je blízko, by to na přívodu tu pojistku
chtělo.

Anděl