OT Rakety (Peroxid na povoleni?)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Květen 24 23:58:10 CEST 2013

Raketa na pevné palivo je v prvním přiblížení jednoduchá, ale když má být
velká, není to taková sranda. Hlavní problém je, že se to musí přesně
naprojektovat a palivová hmota musí mít velmi přesné parametry, protože se
to prostě řídit nedá. Když trochu vzroste tlak, poklidné odhořívání přejde v
explozi. Nechlazená tryska taky není sranda, ... no a to jsou takové
nejjednodušší problémy, na které jsem si teď vzpomněl. Za povšimnutí stojí,
že tohle byl o desítky let později, za studené války velký + pro USA, když
to oni zvládli a Rusové ještě ne. Neméně příznačné je zjištění, že problémy
s motory na TPL stály i za, teď nevím, zda jednou, nebo více haváriemi
raketoplánů.

Motor na KPL je výrazně složitější, ale dá se řídit, takže se různé
nepřesnosti dají za chodu kompenzovat, případně se dá start i po zážehu
ještě zrušit.

Další věc je ceková materiálová náročnost a mrtvá hmotnost: Motor na TPL
musí celý přežívat tlak plynů, zatímco u nádrží na KPL stačí, že udrží
hydrostatický tlak při maximálním zrychlení. Malá spalovací komora pak může
u dnešních motorů zvládat v MPa to, co tehdejší zvládaly v atm.

PH

From: "Jaroslav Buchta" <jaroslav.buchta na hascomp.cz>
Aha, tabulky jsem nejak nestudoval a to jsem udelal chybu. To cerpadlo
ma opravdu zajimave parametry, hlavne vykon...
A nikdy bych nerekl, ze tak maly tlak ve spalovaci komore udela takovy
tah - desitky tun, to je celkem nepredstavitelne.
A cemu se divim nejvic, ze to neudelali jednoduse na nejake pevne palivo
- asi, ze by se nedal nijak ridit tah nebo to ve vhodny okamzik vypnout?
Na tu dobu mi to prijde jako extremne technologicky narocna konstrukce.