Kontakty rele pri malem napeti

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Květen 24 09:21:38 CEST 2013

Zdravím,
  my ústřednáři máme s kontakty relé četné zkušenosti :-).
  Je pravdou, že pokud se na kontaktu vytvoří oxidicko/sulfitická vrstva,
chová se polovodivě a při vyšši tloušťce pak i nevodivě a průrazné napětí
může být dosti vysoké. Zrovna minulý týden jsem se divil, proč mi nespínají
anodová relé (tentokráte to byla ústředna rozhlasová :-) ) a na vině byl
totálně zoxidovaný kontakt, kterému nestačilo ani 24V, pomohl až pilníček.
To byl ovšem mezní případ způsobený dlouhou nečinností.
  Obecně napětí pod 1V bývá skutečně problematické, pro takové účely je
vhodné použít relé s pozlacenými kontaky a k tomu v inertní atmosféře
(těsné), které tímto jevem netrpí. Jakmile se kontakt začne prorážet, velký
proud udělá svoje a povede to dobře, ale než začne, může s tím být opravdu
problém. Proto také všechny ústředny měly fritování sice přes velké odpory,
ale plným napětím (60V).
  Zdraví Pavel