OT (naposledy :-)) Češtinské okénko

Petr Tomasek tomasek na etf.cuni.cz
Neděle Květen 19 23:58:50 CEST 2013

On Sun, May 19, 2013 at 08:35:11PM +0200, Pavel Troller wrote:
> Zdravím,
>   abych ještě stihnul posledních pár hodin, kdy se tu může "tlachat" i mimo
> HW :-), omlouvám se za OT, ale občas tu byla "jazyková okénka" docela
> přínosná...
>   V poslední době mne vytáčí dle mého chybné používání sloves "soustředit se"
> a "soustřeďovat se", jmenovitě pak chybné používání jejich vidu.

Dle meho soudu je cely koncept toho, ze by v jazyce melo byt neco „spravne“
a neco „chybne“ dosti pomyleny. Respektive jedna se o typicke skolske
zjednoduseni skutecnosti, aby se vec dala vubec ucit na zakladni skole
(a aby se dala znamkovat :).

Mimochodem, nedavno k tomu napsal bohemista Vaclav Cvrcek (z prazske FF UK)
toto: http://tech.ihned.cz/hnfuture/c1-59706130-cestina-je-zivel-doprejme-ji-volnost

>   Jak vám třeba připadá věta (právě čtená na novinky.cz) "Začal se trochu více
> soustředit na alkohol" ?

Veta mi prijde v poradku.

> Úplně se mi jeví všechny vlasy na těle :-). Já bych
> to nikdy takto nenapsal, ale použil bych nedokonavý vid "Začal se trochu
> více soustřeďovat...".  Vidu dokonavého bych použil jen pro již ukončené,
> jednorázové děje, jako např. "Ve své práci jsem se soustředil na řešení...",

To zrovna moc jednorazove neni. Dokonce i takove „V tu chvili jsem se soustredil“
jednorazove neni. Jednorazove by bylo neco jako „V tu chvili jsem se zasoustredil“ :-).

> zatímco nedokonavý třeba ve větě "Často jsem se soustřeďoval na řešení ...,
> ale nikdy jsem nic nevyřešil :-)".

No, to spis nez „nedokonavy vid“ bude neco jako frekventativum, nebo iterativum.
Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Slovesn%C3%BD_vid#Opakovanost.2C_aktu.C3.A1lnost

>   Jaký je váš jazykový cit a potažmo názor ?

Ze zive jazyky nejsou „logicke“ a nejsou to stroje a jakakoliv snaha jazyk nejak
systematizovat vyzaduje spoustu interpretace.

>   S pozdravem Pavel

P.T.