UV laser s kruhovou stopou

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Květen 10 10:59:53 CEST 2013

Pekny patek preji.

Dotaz: nemate tip na nejaky zaplatitelny UV laser s vykonem kolem
20-100mW, ktery by pri rozostreni udelal rovnomernou kruhovou stopu?
Pripadne nejaky jiny tip, jak to elegantne vyresit?
Idealni vlnova delka kolem 385nm, realne ale asi spis 400-405nm.

K cemu to chci:
Rad bych realizoval LDI - prime kresleni UV laserem na svetlocitlive
materialy pro vyrobu PCB (na negativni resist, casem i na UV nepajivou
masku).
V prvni etape budu asi laser vozit na CNC frezce, pokud se to osvedci,
tak si na to postavim extra zarizeni s pohonem reminky misto srouby.

Co jsem videl ruzne DIY konstrukce, tak autori pouzivali pozitivni resist
a kresleni delicich cas. To ale nechci, tistaky delane pomoci delicich car
se mi nelibi. Takze chci na negativni resist malovat cesty, tj. vpodstate
z toho udelat fotoplotr.
Ale potreboval bych dokazat menit velikost stopy laseru od prumeru 0.1
do nejakych 3mm.

To by celkem nebyl problem jen zmenou vzdalenosti laseru od desky.
Jenze zadrhel je v tom, ze vsechny lasery, ktere mam k dispozici, maji
stopu ovalnou a ne kruhovou. A to dost ovalnou, pomer os je az 1:3.
UV laser jeste nemam (z Ciny to ted chodi nejak pomalu), tak to
zatim testuju jenom na cervenych.

Pomijim silene varianty jako roztocit ten laser, pripadne to kompenzovat
pomoci SW. Takze to bud chce sehnat UV laser s kruhovou stopou (idelani
varianta), nebo vyrobit nejakou kruhovou clonku. Clonka uvnitr laseru (tj.
mezi samotnym laserem a navazujici optikou) se neosvedcila, laser pak
ma minimalni vykon. Clonka primo pred laser sice udela kruhovou stopu,
ale neumoznuje uz zmenu jeji velikosti. Tak snad by mohlo pomoct udelat
clonku kousek pred ohnisko, do ktereho zaostrit laser. Ale to bude chtit
asi dost presnou mechaniku.

Ono je mi to s tou optikou u laseru stejne nejasne. Co mam vetsi lasery,
tak maji optiku, ktera se zaostruje sroubovanim cocky. Laser se sice da
zaostrit na stopu nejakych 0.1mm, ale jen na konkretni vzdalenost, pri
zmene vzdalenosti od ozarovane plochy stopa rychle zvetsuje prumer.
Ale mam laserove ukazovatko za 30 Kc, ktere nema stelovatelnou optiku.
To ma sice stopu kolem 1mm, ale tuto velikost ma i na velkou vzdalenost.
Napr. na 1km je to porad jasna bodova stopa (namontoval jsem si to na
dalekohled).

Diky.
PL