vyreseno Re: trochu se ucim delat s 200 MHz osciloskopem

Neděle Květen 5 00:30:18 CEST 2013

Takže jsem tady půl dne nebyl a přečet jsem si, jak to dělám blbě :-)
protože by to zvládnul Cortex, ale nevadí. Takže úvodem pár poznámek.

Připojení měniče k ledkám na USB, TCP/IP nebo na cokoliv jiného
kontrolovatelného z druhého konce světa, opravdu nepotřebuju. Má to jen
svítit.
Dělat step up měnič místo step down by pro mě bylo nepraktické, mám 7
ledkové moduly a rozvádět po celém baráku 15V místo 30 by nebylo zrovna
výhodné. Jestli by Cortex zvládnul komparátorem sledovat polaritu napětí
a včas (za desítky až stovky ns) zareagovat, nedokážu posoudit, ale
dovolím si pochybovat. Myslím že procesor by byl už dost zaměstnaný tím,
aby za dobu periody změřil proud, napájecí napětí, napětí na ledkách a
vypočítal z toho šířku impulzu, nebo aby to spočítal aspoň z minulého
proudu jako TL494. Ten TL494 tohle udělá asi přesněji a s menšími nároky
na energii a nakonec i levněji a na menší ploše desky.
Problém u procesoru i u TL494 zůstává u step down měniče stejný, je
potřeba budit horní FET aby bylo možné dole měřit proud. K tomu jsem
použil zapojení synchronního měniče (IR2104) protože je to jednoduché a
hotové. Procesor by mohl mít FET dole a přepočítávat proud ze vstupního
a střídy, ale takhle jsem to opravdu dělat nechtěl.

Teď k čemu jsem došel.
Vzal jsem si jiný měnič (první prototyp) s ještě tenčími spoji mezi T1 a C2.
http://vaelektronik.cz/fotky/pict04.html
Žlutá je napětí D spodního (S horního) FETu, modrá je napětí G spodního.
C2 (blokování napájení, keramika 4M7) je cca 8mm od tranzistoru.
Modrá je G spodního (má tam být 0).

http://vaelektronik.cz/fotky/pict05.html
přidání schottky diody SK16 paralelně k spodnímu tranzistoru
Je vidět, že problémy způsobovala substrátová dioda ve spodním FETu,
její doba rozepnutí. Než rozepla, proud horního tranzistoru narost na
několikanásobek jmenovitého a po rozepnutí se energie uvolnila.
http://vaelektronik.cz/fotky/pict07.html
to samé ve větším měřítku
http://vaelektronik.cz/fotky/pict08.html
posílení přívodů k C2 drátem (snížení indukčnosti).
Odpory v G tranzistorů nejsou potřeba, leda že bych chtěl pro další
odrušení snížit rychlost spínání. Ani další blokovací kondenzátor není
potřeba, pokud k tomu C2 co tam je, povedou dost široké přívody.

Anděl