trochu se ucim delat s 200 MHz osciloskopem

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Květen 3 15:03:49 CEST 2013

Ja vim, ze jsem prizemni.
Ale neni to opet nejaky uplne obycejny problem (neco blbe zapojene, nejaka
soucastka vadna nebo s jinou hodnotou, nejaky zkrat atd.)?
Spinani relativne malych proudu na celkem normalni frekvenci 150 kHz neni
zadny kosmicky ukol, a pro Vas uz vubec ne.
Vim, ze je moderni hledat problemy v EMC, magnetickych bourich atd., ale
ono to v realu byva vetsinou mnohem prozaictejsi.

PL

From: Vláďa Anděl
To: konfera
Sent: Friday, May 03, 2013 2:39 PM
Subject: trochu se ucim delat s 200 MHz osciloskopem

Udělal jsem si měnič pro ledky, klasika. Budič IR2104 a za ním IRF7380. Mám to na jednostranné desce, myslel jsem že to bude stačit. Nestačí :-( Po několika hodinách provozu odešla D3, kde má být střední hodnota proudu 4mA. Nová dioda byla horká a T1 taky. Zběžně jsem na něm počítal ztrátu:
na odporu Rds on
1A, 73 mOhm, 73mW
dead time
1A *0,7V *0,4/6,7us  42mW
přepínací ztráty - blbě se to odhaduje, ale je od začátku nárůstu proudu (Ug>2V) k nárůstu napětí je to cca 50ns.
I kdyby tam byl těch 50ns plný proud 1A, bylo by to
1A*30V*0,05/6,7us = 0,22W. Ale spíš to bude podstatně míň, podle teploty je tam ale 0,5W.
Začal jsem koukat na průběhy. V době nárůstu napětí je na C2 zákmit cca 1V p/p, ale na 150 MHz. Napětí na napájení T1 má zákmit cca 6V p/p. Tenhle rozdíl je na 1 cm spoje na tišťáku. U vývodů 3 a 7,8 jsem vyvrtal dírky a dal jsem blokování 100nF z druhé strany desky. Na kondenzátoru je asi 0,5V, na tranzistoru stále 4V. Ty přívody jsou opravdu krátké, pár mm. Nechápu a přemýšlím o tom, že se zákmity musí indukovat přímo do šňůry sondy. Ale po zablokování aspoň přestala být horká D3, T1 je horký stále. U sond už mám kraťoučké přizemění (cca 1 cm), nebo na plechové objímce cca 6mm nožičku. Koukám na ty kousky spojů k C2 a opravdu to tam je... Zkoušel jsem odpor 22 ohm do G horního tranzistoru. Nepomáhá, ten zákmit je tam stejně.
Zatím jsem se doměřil k tomu, že 5V zákmit je mezi S spodního tranzistoru a zemí U2 - zřejmě se při zákmitu pootevře spodní tranzistor, což by vysvětlovalo že je T1 horký...
To co se tam děje, bych nepředpokládal ani ve zlém snu... jdu bádat dál, tahat po desce zem drátama a asi taky kreslit oboustrannou desku :-(

Anděl